De komende vier weken rijdt Bright-autotester Rutger de opvallende Opel Mokka E: een elektrische wagen op het onderstel dat ook de elektrische Corsa, Peugeot 208, 2008 en de DS3 E-tense draagt. Deze week: de kennismaking.
Rutger Middendorp test auto's in de Opel Corsa E, de DS3 E-Tense en de Peugeot e-208. Nu is de compacte cross-over van Opel aan de beurt: de Mokka E.
Van de drie merken wordt Opel over het algemeen het laagst in de markt gepositioneerd. Een Corsa E is 4000 euro goedkoper dan een instap Peugeot e-208. De Mokka E begint bij 34.399 euro. Gek genoeg kun je de e-2008 ook al voor dat bedrag krijgen. Beide standaard met climate control en cruise control. De Peugeot kan aan de thuislader sneller laden standaard, de Opel heeft zonder meerprijs een groot digitaal display achter het stuur en lichtmetalen velgen in plaats van wieldoppen.
Waar de Opel Corsa E een ontwerp heeft dat vooral niet aanstootgevend moet zijn, heeft de Mokka E een uitgesproken design. Het nieuwe smoelwerk van Opel heeft wat ze de Vizor noemen tussen de koplampen. Een soort snelle planga die de kleine Opel niet misstaat. De subtiele bult in het midden van de motorkap van de Corsa is bij de Mokka een flinke rugvin geworden.
Deze auto is niet voor mensen die graag in de achtergrond verdwijnen. Waar bij de Corsa een weinig subtiel Oranje de enige kleur is waar je niet voor bij hoeft te betalen is het bij de Mokka een schreeuwerig groen. Een kleur die wij ook mogen rijden deze maand, maar dan in combinatie met een zwarte motorkap. Deze auto komt precies op tijd voor de revival van de Aussie-broek en de jaren 90-esthetiek.
Wat heb je te kiezen als je er eentje bestelt? Het begint allemaal bij de keurig aangeklede e-Edition. De e-Business Elegance kost je 600 euro meer. Daarvoor krijg je een achteruitrijcamera, keyless entry, 17" lichtmetalo’s en een beter multimedia-systeem. De e-GS maakt je Mokka sportief met een Black-pakket (waaronder die zwarte motorkap en dak), adaptieve cruise control en 18” Rims onder je Mokka. Kost 3500 euro meer.
Wij rijden de dikst aangeklede versie. Schrik niet, kost 6200 euro extra en dan heb je Alcantara-bekleding, een donker dak, slimme led verlichting, 18” velgen in zwart met zilver en dat navigatiesysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Voor nog eens 1000 euro extra hebben we de 11 kW lader aan boord.
Als je kleuren moet kiezen is er echt iets bijzonders aan de hand. Voor de Basis witte lak moet je 199 euro bijbetalen. Opel gokt er op dat er niet veel mensen een knalgroene auto willen, want dat kost niets extra. Terwijl de zwarte, blauwe en zilveren metallic lak 599 euro extra kosten en rood zelfs 799 euro. 'Katsjing'.
Onze testauto kost daardoor maar liefst 43.000 euro. En dat is in zekere zin jammer. Want ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe deze auto aanvoelt als je de instapper neemt. Of de e-Business Elegance versie. De komende vier weken moeten we het helaas maar doen met al deze extra luxe en vertellen we je over de bruikbaarheid van de Opel. Vragen? Stel ze via de socials.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.