'Amazon plaatst eigen producten boven spullen met hogere beoordeling'
Amazon zou in zijn webwinkel producten van zijn eigen merk vrijwel structureel hoger in de zoekresultaten plaatsen dan concurrerende spullen, ook als die veel beter beoordeeld worden.
Amazon beloofde in 2019 tegenover het Amerikaanse Congres dat het in zijn zoekresultaten geen rekening houdt met of een product van zijn eigen merk is. In de praktijk gebeurt dat wel degelijk, blijkt uit een onderzoek van The Markup. Bijna gelijktijdig komt Reuters met interne documenten die erop wijzen dat Amazon systematisch populaire producten na-aapt.
The Markup onderzocht bijna 3500 zoekresultaten op Amazon. Met kunstmatige intelligentie bracht de site de invloed van verschillende factoren in kaart bij het veroveren van de gewilde eerste plek in de zoekresultaten.
Nu blijkt dat de zwaarst wegende factor bij het behalen van die eerste plaats het zijn van een Amazon-merk is, of een merk dat exclusief via Amazon verkoopt. Producten van andere merken met een hogere waardering van veel meer gebruikers, eindigen in de meeste gevallen alsnog onder het eigen Amazon-merk.
Balende bedrijven
Die voortrekkerij zou op allerlei vlakken gebeuren, van ontbijtgranen tot koffiemalers en van stofzuigers tot gitaren. Dat wringt bij verkopers die The Markup sprak: vaak betalen bedrijven vele tienduizenden dollars aan reclame om hun producten onder de aandacht te krijgen, en hoog in de zoekresultaten van Amazon te komen.
Consumenten zouden bovendien verwachten dat Amazon producten van de beste verkoper of het best beoordeelde product bovenaan de resultaten zet, of producten met de laagste prijs. Maar 17 procent van een representatieve groep ondervraagden verwacht Amazons eigen merk bovenaan de resultaten.
Woordvoerder ontkent voortrekkerij
Een woordvoerder van Amazon zegt in een verklaring dat het bedrijf zijn eigen merken niet voortrekt in de zoekresultaten, maar wil niet ingaan op het onderzoek van The Markup.
Een voormalig medewerker van Amazon zegt dat eigen merken voorheen wel een onverdiende plek bovenaan de zoekresultaten kregen, maar dat die praktijk sindsdien gestopt zou zijn. Toch staan Amazon-merken volgens The Markup ook nu nog onevenredig vaak bovenaan de resultaten.
Na-apen van producten in India
Bovendien wijzen de duizenden pagina's aan interne Amazon-documenten van Reuters ook een andere kant op. Volgens Reuters tonen de documenten aan dat Amazon 'systematisch' namaak-versies van populaire producten maakt, om die vervolgens kunstmatig bovenaan de zoekresultaten te plaatsen.
De eigen-merkdivisie van Amazon in India zou in het geheim verkoopdata van de webwinkel hebben gebruikt om te zien welke producten populair waren. Daar werd dan een eigen versie van gemaakt, die bovenaan de resultaten werd geplaatst. Die praktijk zou in India sinds 2016 aan de gang zijn.
Aanklacht in de VS
Dit soort aantijgingen zijn niet nieuw. In 2019 waren er ook al klachten dat Amazon zijn eigen producten zou voortrekken. De Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. klaagde Amazon eerder dit jaar al aan om het 'dwarsbomen' van concurrenten die hun producten van Amazon elders niet goedkoper mogen aanbieden.
Een oplossing met labels lost ook weinig op, concludeerde de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) begin dit jaar. Sommige sites verkopen de plaats boven de zoekresultaten, en voorzien dat plekje dan van een label. Toch is dat voor consumenten vaak niet duidelijk, en worden die zo dus misleid door de aanname dat het bovenste resultaat ook het best beoordeelde product is.