Bright-autotester Rutger rijdt de komende weken in de BMW iX3. Een SUV op basis van de benzineauto van BMW die al drie jaar op de markt is. Vandaag de kennismaking.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.
De BMW iX3 is de langverwachte tweede elektrische auto van de Duitse automaker. Tijdens de introductie van de i3 (die kleine futuristische stadsauto) leek BMW van plan de wereld te veranderen. Er werd voor het eerst grootschalig carbon ingezet in een auto in deze prijsklasse.
BMW was er aardig op tijd bij met elektrisch rijden en toen werd het stil. Een i5 zou volgen, maar kwam niet en pas toen pijnlijk duidelijk werd dat elektrisch rijden mainstream aan het worden was begon het in Beieren weer te bewegen. De X3 werd 'omgebatterijd' van een benzineslurper naar een EV en voilà: de iX3 was geboren. In februari kwam de auto op de markt, in september verscheen de eerste update al.
BMW heeft plots haast gekregen. De i4 volgt al snel. Er komt nog een iX1, een i5 en een i7 achteraan. Allemaal op een modulair platform waar ook benzinewagens met hybride aandrijving op gebouwd zullen worden.
De iX3 is te koop vanaf 69.000 euro, heeft een accu van 74 kWh en een reëel bereik van gemiddeld 385 kilometer. 286 pk zorgt voor een sprintje van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Snelladen gaat met 150 kW.
Verschil met Tesla
Om de achterstand op Tesla te duiden: de Tesla Model Y Long Range Dual Motor is te koop vanaf 65000 euro, heeft een accu van 70 kWh en een reëel bereik van 410 kilometer gemiddeld. 441 pk zorgt voor een sprint van 5 seconden naar de 100. Snelladen gaat met 210 kW.
De BMW is fraaier afgewerkt van binnen. De stoelen zitten beter, de middensteun in de achterbank alleen al is een meesterwerkje met uitklappende bekerhouders. Binnen de beperkingen die BMW heeft met een bestaand platform met een infotainmentsysteem van de vorige generatie, heeft het een knappe auto neergezet die voor sommige doelgroepen beter is dan de Tesla.
Handige knop
Het infotainmentsysteem verdient extra aandacht: er is een scherm van redelijk formaat, dat in het niet valt bij de gigantische infotainmentschermen die Ford en Tesla in hun EV’s schroeven. Maar wat die auto’s niet hebben en de BMW wel is een iDrive-controller: een knop waarmee alle functies te bedienen zijn zonder dat je op het scherm hoeft te prikken. Dat geeft minder vlekken op je scherm en is veiliger omdat je tijdens handelingen makkelijker je ogen weer even op de weg kunt richten.
De adaptieve cruise control is fenomenaal en met één klik met je linkerduim op de laatst geregistreerde maximumsnelheid in te stellen.
De BMW iX3 is dus een veelbelovende auto, zeker gezien zijn matige start. Volgende week meer.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.