'Tesla-auto's hebben schat aan data bij onderzoek naar ongeluk'
De data die Tesla opslaat in zijn auto's zijn zeer waardevol bij strafrechtelijke onderzoeken naar verkeersongevallen. Dat zegt het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).
"Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen", zegt Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI. De onderzoekers hebben de gecodeerde rijgegevens uitgelezen die Tesla opslaat in de auto's.
Er worden gegevens opgeslagen over de rijsnelheid, de stand van het gaspedaal, de stuurwielhoek, de rembediening en de werking van rijhulpsystemen, zoals de Autopilot-functie. Het bedrijf gebruikt die data om de auto's te verbeteren of storingen te verhelpen.
Ook data van maanden geleden
Tesla verstrekt de data als de rechtbank of het Openbaar Ministerie die opvraagt in een strafrechtelijk onderzoek. Het bedrijf levert alleen de gevraagde gegevens, voor een specifiek tijdsbestek. "Wat je niet weet, kan je niet vorderen, dus het is nuttig dat we nu weten welke informatie opgeslagen wordt", aldus Hoogendijk.
Afhankelijk van hoe vaak de auto wordt gebruikt, kunnen de logboeken gegevens bevatten van meer dan een jaar geleden.
Rol Autopilot bij ongelukken
Het nieuwe onderzoek naar de data-opslag van Tesla maakt volgens Hoogendijk het gerichter opvragen van bepaalde gegevens een gedetailleerder onderzoek mogelijk, bijvoorbeeld naar de rol van de Autopilot in een ongeval.
In een Nederlandse zaak hebben de gegevens laten zien hoe een bestuurder te veel vertrouwen kreeg in de Autopilot. Hoogendijk: "De bestuurder merkte niet dat hij alleen de adaptieve cruise control activeerde en niet de lane keeping assistant en raakte vervolgens te lang afgeleid. Dit zorgde ervoor dat de Tesla op de andere rijbaan terechtkwam, wat resulteerde in een fatale crash."
'Zeer nauwkeurig'
Met de data is ook de route te reconstrueren, ook al bevatten de logboeken geen GPS-gevens. "Als men een locatie en koers in de tijd kent, is het mogelijk om hiervoor de snelheid van het voertuig en de stand van het stuurwiel te gebruiken."
In een paper beschrijft het NFI waar welke informatie te vinden is in de Tesla Model Y, Model S, Model 3 en Model X. Ook de nauwkeurigheid van de gegevens is door het instituut getest. De metingen van snelheid in de logbestanden bleken "zeer nauwkeurig": de afwijkingen waren kleiner dan 1 kilometer per uur.
Meer transparantie
Tesla-eigenaren kunnen na een ongeval bij het bedrijf hun gegevens opvragen, waaronder versleuteld beeldmateriaal van de camera's in de auto. Bij die beelden kan het NFI niet. "Ze willen niet dat andere autofabrikanten hiervan kunnen profiteren én ze moeten de privacy van de gebruikers beschermen", aldus Hoogendijk.
Het NFI hoopt dat er wet- en regelgeving komt die autofabrikanten dwingt tot meer transparantie over de opslag van rijgegevens. "Het zou goed zijn wanneer automerken dat in de toekomst zelf openbaar maken."