Tesla trekt 'zelfrijdende' update terug: klachten over valse crashmeldingen
Tesla heeft de nieuwste testversie van zijn semi-zelfrijdende software voor auto's teruggetrokken, nadat gebruikers klaagden over onder andere valse meldingen over frontale botsingen.
Tesla heeft de betreffende update 10.3 zondagnacht 'tijdelijk' teruggetrokken, schrijft topman Elon Musk op Twitter. "Dit valt te verwachten met beta-software. Het is onmogelijk om alle configuraties onder alle omstandigheden intern te testen, daarom doen we het publiekelijk", aldus Musk.
Gebruikers klagen over tal van problemen met de update, die sinds afgelopen vrijdag beschikbaar was. Zo zou het systeem onterecht waarschuwingen voor frontale botsingen geven. Daarnaast verdween bij sommige gebruikers de automatische stuuroptie en zouden er problemen zijn bij de cruise control met verkeersherkenning.
Kritiek van toezichthouder
De relatief snelle reactie doet vermoeden dat Tesla gehoor geeft aan recente klachten van de National Highway Traffic Safety Administration, de belangrijkste Amerikaanse toezichthouder voor het verkeer. De toezichthouder stuurde onlangs twee klachtenbrieven naar Tesla, waarin het zijn zorgen uit over de publieke tests die Tesla uitvoert.
De toezichthouder ziet graag dat Tesla de updates bij problemen sneller terugtrekt en dat chauffeurs beter worden ingelicht over alle nieuwe functies. Bovendien zijn de publieke tests van de (semi)-zelfrijdende software niet alleen voor de chauffeurs een risico, maar ook voor andere weggebruikers.
Niet volledig zelfrijdend
Niet iedereen kan de bèta-software van Tesla proberen. Chauffeurs moeten een Tesla-veiligheidsscore van 99 of 100 punten hebben. Bij die score tellen zaken als agressief de bocht nemen, hard remmen en bumperkleven.
De testsoftware heeft 'Full Self-Driving', maar volledig zelfrijdend wordt de software zelfs niet als de software gereed is. Musk zei begin vorig jaar dat de software een Tesla 'waarschijnlijk' zelfstandig van huis naar werk zal kunnen rijden, maar toezicht van de chauffeur blijft dan noodzakelijk. Een volledig zelfrijdende auto zal zelfs zonder stuur geleverd kunnen worden, maar die mate van autonomie is in de praktijk nog niet haalbaar.