Google verlaagt commissie op app-abonnementen
Google verlaagt de commissie die het aan appmakers rekent voor abonnementen in Android-apps naar 15 procent. Voor onder meer muziekdiensten kan de commissie nog lager worden: 10 procent.
Tot nu toe rekende Google 30 procent commissie in het eerste jaar voor abonnementen via zijn appwinkel Play Store en 15 procent vanaf het tweede jaar. Voor de app-abonnementen geldt voortaan een commissie van 15 procent vanaf de eerste dag dat het abonnement ingaat, maakte Google vanavond bekend.
Muziekdiensten en ebookdiensten komen volgens het bedrijf in aanmerking voor een nog lagere commissie "tot 10 procent". De reden is volgens Google dat bij dit type apps "de kosten van de content het grootste deel van de verkoop uitmaken". De nieuwe tarieven zorgen er volgens Google voor dat "Google Play beter werkt voor ontwikkelaars en de gemeenschappen van artiesten, muzikanten en auteurs".
Spotify
Google zegt zelf te bepalen welke muziekdiensten in aanmerking komen voor de laagste tarieven. Ontwikkelaars krijgen de exacte richtlijnen van het bedrijf zodra ze zich hiervoor aanmelden.
Muziekdienst Spotify heeft eerder bij de Europese Commissie een klacht tegen Apple ingediend over de hoge commissie en de strenge regels in de Apple App Store. Het Zweedse bedrijf bood in de Google Play Store vanwege de hoge commissie geen abonnementen via het Google-systeem aan, maar linkte in plaats daarvan naar zijn eigen site. In tegenstelling tot Apple verbood Google dat niet.
Appstores onder vuur
Het beleid van de appwinkels van Google en Apple ligt in meerdere landen onder vuur. In Zuid-Korea is onlangs een wet aangenomen die de techbedrijven verplicht om betalingen via derde partijen toe te staan.
In de rechtszaak tussen Apple en Fortnite-maker Epic Games heeft een Amerikaanse rechter eveneens beslist dat appmakers externe betaalmethodes mogen gebruiken in de App Store. Tussen Google en Epic Games loopt overigens ook nog een rechtszaak.
Microsoft vraagt sinds kort in zijn appwinkel geen commissie meer van appmakers als ze hun eigen betaalsystemen gebruiken.