Tegenslag Apple: appmakers mogen andere betaalmethodes gebruiken
Apple moet het appmakers toestaan om externe betaalmethoden te gebruiken. Dat heeft de Amerikaanse rechter bepaald in de zaak tussen Apple en Epic Games.
Apple rekent in de App Store tot 30 procent commissie over de omzet van apps en verplicht appmakers zijn betaalsysteem te gebruiken. De federale rechter in Californië heeft nu bepaald dat Apple appmakers niet mag verbieden om eigen externe betaalmethodes te gebruiken voor de betalingen in hun apps.
"De uitspraak is toch wel een behoorlijke nederlaag voor Apple", zegt advocaat René Otto, die gespecialiseerd is in rechtspraak rond de game-industrie. "Dat betekent dat de commissie van Apple feitelijk kan worden omzeild. Hierdoor zal er meer concurrentie komen tussen in-game betalingssystemen en dus ook op de commissie die developers dienen af te dragen." Volgens analisten verdient Apple met de appwinkel meer dan 20 miljard dollar per jaar.
Epic Games verliest ook
Epic Games had de rechtszaak vorig jaar aangespannen, nadat het populaire spel Fortnite door Apple uit de App Store werd verwijderd. Dat gebeurde nadat Epic een eigen betaalmethode in de game had ingevoerd, wat een schending van de App Store-regels was.
De rechter heeft Epic Games wegens contractbreuk veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 3,65 miljoen dollar (3 miljoen euro) aan Apple. Ook hoeft Apple Fortnite voorlopig niet terug te zetten in de App Store.
"Feitelijk krijgt Epic dus gelijk, maar het bedrijf krijgt tegelijkertijd een tik op de vingers voor de wijze waarop het de discussie heeft aangewakkerd", aldus Otto.
'Geen bewijs voor illegaal monopolie'
De rechtbank gaat niet mee met de bewering van Epic dat Apple een monopolist is. De rechter acht dat niet onmogelijk, maar vindt dat Epic onvoldoende bewijzen heeft geleverd dat Apple de mededingingswetgeving heeft overtreden.
In een reactie zegt Apple de uitspraak te zien als een bevestiging dat de App Store geen mededingingsregels schendt. "We hebben stevige concurrentie op elk onderdeel van onze activiteiten. Consumenten en ontwikkelaars kiezen onze producten en diensten omdat ze de beste ter wereld zijn. We blijven ervoor zorgen dat de App Store een veilige en betrouwbare marktplaats is."
Epic in beroep
Epic Games-topman Tim Sweeney maakte via Twitter bekend dat het bedrijf in hoger beroep gaat. "Deze beslissing is geen overwinning voor ontwikkelaars of consumenten", schrijft Sweeney. "Epic blijft zich hard maken voor eerlijke concurrentie tussen in-app betaalmethoden en appwinkels voor een miljard consumenten."
Wet Zuid-Korea
In meerdere landen ligt Apple onder vuur omdat het met de strenge App Store-regels misbruik zou maken van zijn machtspositie. Zuid-Korea nam eind vorige maand al een nieuwe wet aan die Apple en Google dwingt om andere betaalmethodes toe te staan.
Apple en Google rekenen in hun appwinkels commissie over de verkoop van apps, de in-app aankopen en abonnementen. Voor de grootste appmakers is die commissie meestal 30 procent.
Aanpassingen
Apple deed de afgelopen weken wat water bij de wijn. Bepaalde apps mogen voortaan een aanmeldknop op hun inlogscherm plaatsen, die verwijst naar hun eigen website. Ook mogen appmakers hun gebruikers via e-mail op de hoogte brengen van de eigen betaalmethode.
Meerdere Amerikaanse politici zeiden die aanpassingen van Apple onvoldoende te vinden. Ze willen met een nieuwe wet meer veranderingen in de appwinkels van Apple en Google afdwingen.
'Goed voor de game-industrie'
Advocaat Rene Otto ziet de uitspraak als winst voor de internationale game-industrie. "Door de competitie in betalingssystemen is het de verwachting dat ontwikkelaars netto meer overhouden. Zeker voor gratis games met in-game inkopen en spellen met een 'games als een service' model is dat een enorme opsteker. Ik verwacht dan ook dat de situatie tot een gezonder klimaat gaat leiden voor mobiele ontwikkelaars."
Bovendien dwingt de rechter Apple ook om appmakers de vrijheid te geven om contact te houden met gebruikers via accountgegevens uit de app. "Hierdoor is het immers makkelijker om een community op te bouwen en om spelers te benaderen over nieuwe content."