Apple versoepelt regels voor apps als Spotify en Netflix
Apple laat zogenoemde 'lezer-apps', zoals Netflix, Spotify en Amazon Kindle, voortaan linken naar hun eigen pagina's voor het aanmaken van een nieuw, betaald account, na druk van Japan. Zo kunnen ze de commissie die Apple in de App Store rekent omzeilen.
Met de wijziging komt Apple bedrijven als Spotify, Amazon en Netflix tegemoet. Zulke bedrijven hebben in de Apple App Store nu alleen zogenoemde 'lezer-apps', waar alleen bestaande gebruikers kunnen inloggen. Een knop voor een nieuw account was tot nu toe alleen toegestaan als daarvoor het betaalsysteem van Apple werd gebruikt, waarbij Apple 30 procent van de inkomsten krijgt.
De huidige situatie trok de aandacht van de Japan Fair Trade Commission (JFTC), een marktwaakhond. Die deed sinds 2016 onderzoek naar de iPhone-maker. De nieuwe stap "haalt de vermoedens van overtreding van de anti-monopoliewet weg", aldus de JFTC.
In de praktijk hebben diensten zoals Netflix in hun app nu alleen een login-scherm voor bestaande accounts en een vaag bericht in de trant van 'je kan je niet aanmelden, we weten dat het gedoe is'. Begin volgend jaar kunnen zulke apps op dat login-scherm dus wél een link naar hun eigen site plaatsen, met hun eigen aanmeldpagina en hun eigen betaalsysteem – zonder dat van Apple te hoeven te gebruiken.
Voor beperkt aantal apps
De stap lijkt groot, maar beperkt zich wel specifiek tot zogenoemde 'lezer-apps', een categorie die Apple zelf in het leven heeft geroepen. Volgens Apple gaat het om apps 'die toegang bieden tot eerder gekochte content of abonnementen voor digitale tijdschriften, kranten, boeken, audio, muziek en video'.
Een belangrijke voorwaarde is dat zulke apps na inloggen geen digitale goedere of diensten te koop aanbieden. Ook daarop geldt echter weer een uitzondering, bijvoorbeeld sinds vorig jaar voor de videodienst Amazon Prime Video.
Fortnite-maker en Spotify ontevreden
De nieuwe uitzondering is voor veel apps niet van toepassing, zoals voor Fortnite-maker Epic Games. Die klaagde Apple aan omdat Fortnite werd verbannen uit de App Store na het aanbieden van digitale aankopen in Fortnite via een eigen betaalsysteem. Epic-ceo Tim Sweeney is dan ook niet tevreden, en roept op Twitter op tot "volledige openstelling van iOS". Hij wijst ook ontevreden op de uitzondering die Apple maakt voor Amazon Prime Video.
Spotify, dat een EU-onderzoek naar Apple aanzwengelde, is ondanks eigen voordeel niet erg positief. "Een beperkte bijsturing lost niet al onze problemen op", zegt Spotify in een reactie. Spotify is ook niet blij met concurrentie van Apple Music, een platform dat volgens Spotify oneerlijk voordeel heeft ten opzichte van andere muziekdiensten.
Meer aanpassingen appstores
De nieuwe App Store-regel volgt een week na een andere openstelling. Vorige week kwam Apple met een maatregel waardoor appmakers hun gebruikers kunnen mailen over hun eigen betaalsysteem. Dat gebeurde door een schikking met ontevreden Amerikaanse ontwikkelaars.
Daarna volgde een Zuid-Koreaanse wet die Apple en ook Google verplicht om andere betaalmethoden toe te staan in hun appwinkels. Grote onderzoeken van de VS en de Europese Commissie naar mogelijke machtsmisbruik door Apple en Google lopen nog, maar de trend lijkt helder: Apple en Google moeten water bij de wijn doen.
Kern van zowel het Amerikaanse als Europese onderzoek is de verplichting van het eigen betaalsysteem, inclusief verplichte afdracht van 15 tot 30 procent van de app-inkomsten, zonder een eigen methode aan te kunnen bieden.
De belangen zijn enorm: de omzet van de Apple App Store kwam in 2020 op een geschatte 65 tot 72 miljard dollar.
Luister ook de Bright Podcast over de problemen van Apple: