Facebook verandert zijn naam in Meta
Facebook verandert zijn bedrijfsnaam in Meta. Volgens oprichter Mark Zuckerberg moet de nieuwe naam beter overbrengen waar het bedrijf heen wil met zijn technologie. Een gedeelde virtuele wereld, de metaverse, staat daarbij centraal.
Zuckerberg kondigde de naamswijziging aan tijdens het jaarlijkse Facebook Connect-event. De presentatie ging bijna helemaal over de 'metaverse', de naam die Facebook gebruikt voor een allesomvattende digitale wereld in virtual reality (VR).
Zuckerberg wil dat er "een onderscheid komt tussen de apps die we nu hebben en de toekomst waar we aan bouwen". Dat er een naamsverandering zou komen, lekte vorige week uit. Er werd al gespeculeerd dat de naam om de metaverse zou draaien.
De metaverse wordt een soort gedeelde wereld bovenop het internet, waarin virtual reality en de echte wereld samenkomen. Zo moeten mensen bijvoorbeeld samen op afstand kunnen vergaderen in één virtuele ruimte, of samen games spelen.
Moederbedrijf
In feite is Meta nu het nieuwe moederbedrijf. Onder Meta vallen dan weer apps als Facebook, Instagram en Whatsapp. Meta splitst financieel gezien zijn activiteiten nu uit in twee takken: enerzijds de 'familie van apps' en anderzijds Reality Labs, dat metaverse-activiteiten in VR en AR beheert.
Er is gekozen voor Meta omdat het woord ‘verder gaan’ kan betekenen, schrijft Zuckerberg. "We gaan verder dan wat vandaag de dag mogelijk is, voorbij de beperkingen van schermen, voorbij de grenzen van afstand en fysica, naar een toekomst waarin iedereen bij elkaar aanwezig kan zijn, nieuwe kansen kan creëren en nieuwe dingen kan ervaren."
Stroom negatief nieuws
De naamswijziging volgt nadat Facebook al wekenlang negatief in het nieuws is na onthullingen door klokkenluider Francis Haugen. Zij zegt dat Facebook steeds winst maken boven de veiligheid van zijn gebruikers verkiest.
Facebook treedt volgens haar onvoldoende op tegen haatberichten en nepnieuws. Ook zou het bedrijf uit eigen onderzoek weten dat zijn apps de geestelijke gezondheid van sommige jonge gebruikers schaden. Bovendien zou Facebook allerlei negatieve gevolgen van zijn algoritmes te laat hebben erkend.
Nieuwe technologie
Momenteel heeft Meta zijn zinnen gezet op de verdere ontwikkeling van VR-technologie. Zo wordt er momenteel gewerkt aan Project Cambria, een nieuwe VR-bril met een hoge resolutie die je gelaatsuitdrukkingen moet kunnen lezen.
Ook werkt het techbedrijf in het Project Nazarra aan een nieuwe augmented-reality-bril, die je een laag over de werkelijkheid laat leggen. De hoop is dat je er op termijn bijvoorbeeld games op je keukentafel mee kan spelen. Deze AR-bril zal nog wel even op zich laten wachten: Meta moet onder andere uitzoeken hoe je "zaken als hologrammen kan tonen op een display van vijf millimeter".
Realistische avatars
Andere dingen op het wensenlijstje zijn technologie om fotorealistische avatars van mensen te maken en grote sociale ruimtes waar mensen gemakkelijk in en uit kunnen springen.
Meta trekt verder 150 miljoen dollar (128 miljoen euro) uit om mensen te trainen betere onderwijssoftware te bouwen voor VR.