Wijziging Apple kostte socialemediabedrijven miljarden
Socialemediabedrijven zijn een kleine 10 miljard dollar aan omzet kwijtgeraakt door een strengere privacyregel van Apple in iOS. Sinds april moeten gebruikers toestemming geven aan apps om hen te kunnen volgen.
Omgerekend verloren Meta, YouTube, Snapchat en Twitter in het tweede en derde kwartaal zo'n 8,5 miljard euro omzet, meldt de Financial Times op basis van cijfers van advertentiebedrijf Lotame. Het zou gaan om een daling van 12 procent.
Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook, verloor in absolute getallen de meeste omzet, naar schatting 7 miljard. Snap raakte relatief de meeste omzet kwijt, omdat Snapchat alleen mobiele gebruikers heeft. Facebooks financiële topman David Wehner noemde het effect van het beleid van Apple onlangs "iets destructiever dan we hadden verwacht".
Toestemming
De privacyregels van Apple waren zo omstreden dat ze eerder zelfs met een half jaar uitgesteld werden. In april van dit jaar was het toch zover: adverteerders moeten sindsdien toestemming vragen om iPhone-gebruikers te kunnen volgen.
Een grote meerderheid van de iPhone-gebruikers kiest ervoor om die toestemming niet te geven als apps hen hierover een melding tonen.
Reclames minder effectief
Doordat de bedrijven hierdoor minder weten over hun gebruikers kunnen ze adverteerders hun reclame minder precies op hun doelgroep laten richten. Daardoor zijn die reclames minder effectief en willen adverteerders er minder voor betalen.
YouTube en Twitter
Ook YouTube en Twitter merkten de verandering, maar bij die twee bedrijven zijn de gevolgen beperkter. YouTube is onderdeel van Google en dat bedrijf verzamelt ook zijn eigen data over gebruikers. Daardoor vertrouwt YouTube minder op wat het via de apps op de iPhone te weten kan komen. Twitter laat adverteerders reclame maken per onderwerp en niet zozeer gericht op kenmerken van de gebruikers.
Volgens experts werken alle grote socialemediabedrijven aan aanpassingen in hun advertentiesystemen die rekening houden met het gewijzigde beleid. "Het bouwen van een nieuwe infrastructuur duurt zeker een jaar. Nieuwe tools en frameworks moeten helemaal opnieuw worden ontwikkeld en uitgebreid worden getest voordat ze massaal kunnen worden ingezet", zegt advertentie-expert Eric Seufert tegen de FT.
Apple verdiende zelf meer
De eigen advertentiedienst van Apple groeide afgelopen kwartaal ook, al is onduidelijk met hoeveel omdat de advertentiedienst onder de kop 'Diensten' wordt geschaard, waar onder andere de abonnementen op Apple Music en Apple TV+ ook onder vallen.
Onlangs bleek uit een rapport al dat Apple zelf garen spint bij de strengere volgregels. Apple-ceo Tim Cook heeft meermaals gezegd dat de privacy van gebruikers de belangrijkste reden was voor de verandering.