Na twee weken met de Volkswagen ID.4 GTX is het tijd voor onze autotester Rutger om zijn conclusies te trekken.
Wen maar vast aan het label GTX. Na GTI, voor de rappe benzinewagens van Volkswagen kregen we GTD voor de snelle diesels. En nu is er dus GTX voor de elektrische auto’s. Want GTE hadden ze al opgebruikt voor een soort plugin hybride GTI. Jammer. Want dat was logischer geweest. Vroeger was een GTI een van de snelste auto’s die je kunt krijgen. Nu is een GTI net wat rapper dan een reguliere, maar is elke leasewagenrijder in zijn Tesla Model 3, Polestar of Volvo XC40 P8 je te snel af. En dus is het tijd voor een rappe elektrische Volkswagen.
De meest verkochte Volkswagen ID.4 heeft standaard al 204 pk. Niet misselijk. Maar standaard weegt hij ook dik 2000 kilo. Dus wel én niet een handig startpunt voor een sportieve auto. De reguliere ID.4 is een fijne ruime SUV met een paar minpunten waar je dagelijks last van hebt. Met name de besturing van het infotainmentsysteem is geen feestje met touch sliders in plaats van knoppen en aanrakingsgevoelige oppervlakken die je soms per ongeluk bedient.
Een Skoda Enyaq is voor bijna hetzelfde bedrag een betere keuze en de Audi Q4 e-tron is de meest stijlvolle variant. Maar de Enyaq krijgt niet de 299 pk van de ID.4 GTX, maar “slechts” 266 pk. Beide auto’s hebben wel vierwielaandrijving. De Q4 e-tron is er in een bijna gelijke sportieve variant met een vergelijkbare 0 tot 100 km/u tijd van 6,2 seconde.
Die twee seconden sneller zijn natuurlijk leuk. Maar eigenlijk past het niet bij het karakter van de ID.4. Door het grote gewicht is de ID.4 een fijne cruiser, maar absoluut geen sportieve auto.
Voor wie is dit een aanrader?
Alhoewel ik genoten heb van twee weken met de GTX en zelfs heb geleerd met het infotainmentsysteem om te gaan, zou ik niemand aanraden om de GTX te kopen voor z’n extra 90 pk. De vierwielaandrijving zou wel een argument kunnen zijn. Zeker als je regelmatig offroad gaat of veel rijdt met slecht weer of in heuvelachtig terrein.
Voor een vergelijkbaar bedrag als de GTX koop je ook een Hyundai Ioniq 5 met vierwielaandrijving en 305 pk onder de voet. Die claimt niet sportief te zijn, maar schiet wel in een seconde minder naar de 100. Wil je heel graag iets van de Volkswagen Group, dan zouden we eerder de Enyaq of de Q4 aanraden.
Volgende maand gaan we de Hyundai Ioniq 5 voor langere tijd aan de tand voelen.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.