Duurtest Hyundai Ioniq 5: de kennismaking
Na een vluchtige ontmoeting in Valencia, staat de Hyundai Ioniq 5 nu in Winsum op de stoep. Tijd om de best scorende EV uit onze testgeschiedenis aan de familie te introduceren.
Het voordeel van een persintroductie van een nieuwe auto is dat je over het algemeen in een warm land zit, waar je niet hoeft na te denken over wat je vanavond gaat eten en hoe laat de kinderen van school komen. Je kunt je dus echt even focussen op alle details van de nieuwe auto. Het nadeel is dat je aan het einde van de dag de sleutels alweer in moet leveren zonder dat je er een kinderzitje in hebt gefrut of een stapel bierkratten in de achterbak hebt gestapeld. Vandaar dat de Ioniq 5 vier weken in Winsum mag logeren om te laten zien of de kwaliteit alleen aan de oppervlakte zit, of dat hij na 4 weken nog steeds een 8,7 krijgt.
We hebben de Project 45-versie meegekregen en dat is goed nieuws én slecht nieuws. Het is goed nieuws omdat ik de komende vier weken alle denkbare luxe heb die ik me kan wensen, het is slecht nieuws omdat die Project 45 niet meer te koop is én omdat hij 59.000 euro aantikt. Wie zelf een auto gaat configureren komt in de meeste gevallen goedkoper uit.
Instapper ook bij dit model vermijden
De Ioniq 5 begint bij 43.500 euro voor de Style-versie, maar iedereen weet: de instapper moet je meestal vermijden. In het geval van de Ioniq omdat hij geen Vehicle to load optie buiten heeft. Dus je kunt niet tijdens het kamperen de beamer laten draaien op het stopcontact in de auto. Je hebt ook geen verwarmbare stoelen en nog een paar leuke extra’s. Maar het prijsverschil daarvoor is meteen 4000 euro naar het model erboven. Ouch. Zeker omdat je de upgrade wil naar de grotere accu 73 kWh in plaats van 58 kost 3000 euro meer. Een no-brainer. Niet alleen vanwege het extra bereik, ook vanwege de tweedehands opbrengst en de langere levensduur van een grotere accu per gereden kilometer. Als bonus heb je dan 210 pk in plaats van 170, maar nog wel steeds een achterwielaangedreven auto.
De volgende klap in de maag is de optionele warmtepomp en batterijverwarming. 1200 euro graag. In een elektrische auto een must, omdat het verwarmen van de auto in de winter dan veel minder energie kost. 47.700 euro begint dus eigenlijk de pret, met de instapper, met grotere batterij, warmtepomp en de gratis grijze kleur. De allerduurste Lounge-versie met alles erop en eraan inclusief matte lak kost 60.595 euro.
De komende vier weken zullen we de kinderen ermee uit school richting quarantaine brengen, de boodschappen erin schuiven en alle knoppen van het infotainment systeem meerdere keren indrukken.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.