BMW: ook in 2022 maanden wachten op je elektrische auto
BMW kan ook komend jaar de vraag naar zijn elektrische auto's niet aan. Daardoor moeten consumenten vaak maanden wachten op de levering. Het Duitse concern gaat 6000 nieuwe medewerkers aannemen.
De vraag naar de elektrische BMW's is veel groter dan het bedrijf momenteel kan produceren. Wie een BMW i4 of iX bestelt, moet daardoor maanden wachten totdat de auto’s worden geleverd. Dat zal de komende tijd zo blijven, zegt Oliver Zipse, bestuursvoorzitter van BMW, in een Duitse krant. Hetzelfde zal gelden voor de elektrische 7-serie waar BMW in 2022 mee komt. "Daar zal het niet anders zijn", verwacht hij.
De vraag naar de elektrische modellen is volgens Zipse groter dan verwacht, maar ook spelen aan de productiekant de problemen veroorzaakt door de wereldwijde chiptekorten mee. Veel autofabrikanten kunnen daardoor sinds 2020 minder auto's produceren dan ze zouden willen. De BMW-topman verwacht dat de chipsituatie vanaf het tweede kwartaal van 2022 langzaamaan beter zal worden, maar het duurt nog zeker tot het einde van het jaar voordat het in de buurt van normaal komt.
BMW gaat de komende tijd zesduizend nieuwe medewerkers aannemen. Volgens Zipse zijn de nieuwe arbeidsplaatsen vooral nodig voor de productie van elektrische auto’s. BMW heeft nu 120.000 mensen in dienst. De Duitse fabrikant zoekt onder meer experts op het gebied van software, batterijen, rijhulpsystemen, IT-beveiliging en cloudsystemen.
'Uitrol laadinfrastructuur te traag'
Bij de overgang naar elektrisch rijden is de laadinfrastructuur een probleem in veel Europese landen, ziet Zipse. "In Europa groeit het aantal elektrische auto's momenteel vijf keer zo snel als de infrastructuur." Daardoor is de BMW-topman tegen een verbod op auto’s met verbrandingsmotoren. "Dat zou de grootste industrie in Duitsland onvermijdelijk in een krimpscenario brengen. Wij pleiten er eerder voor om de CO2-doelstellingen te combineren met bindende doelstellingen voor de laadinfrastructuur."
BMW is zelf een van de investeerders in het laadnetwerk Ionity, samen met Daimler, Ford en Volkswagen. "We zijn op de goede weg, maar publieke laders zijn maar goed voor ongeveer 20 procent van het totale laadgedrag. Thuisladen heeft het grootste aandeel en dat geeft problemen in het elektriciteitsnetwerk. Laadinfrastructuur is duur voor investeerders. Het kost tijd voordat het businessmodel winstgevend is."