YouTuber Kwebbelkop start platform voor NFT's: 'Verliefd op deze techniek'
Kwebbelkop, één van de grootste Nederlandse YouTubers, heeft een platform gelanceerd dat het creëren en aanbieden van NFT's makkelijker moet maken. Met NFT's zijn digitale kunstwerken en andere virtuele objecten te verzamelen en te verkopen.
Een NFT, een 'non-fungible token', is een digitaal certificaat van echtheid voor digitale voorwerpen. De niet-uitwisselbare code wordt beveiligd door blockchain-technologie. NFT's zijn sinds begin 2021 in opkomst. Er werden al miljoenen betaald voor NFT's van digitale kunstwerken.
Sinds vorig jaar groeien de internationale platforms voor het verkopen van NFT's als kool, waaronder OpenSea, Nifty en SuperRare. Ook zijn er allerlei lucratieve NFT-collecties, waaronder die van CryptoPunks en Bored Ape Yacht Club. Kopers van deze afbeeldingen plaatsen ze ook vaak als profielfoto's, als een soort online-statussymbool.
Jordi van den Bussche, op internet bekend als Kwebbelkop en met 15 miljoen abonnees één van de grootste Nederlandse YouTubers, is een van de oprichters van het nieuwe platform LaunchMyNFT, dat het genereren van NFT's makkelijker wil maken. Enkele grote cryptobedrijven, waaronder Binance Labs en eToro, investeerden bijna 2 miljoen dollar in het platform, maakte de startup vandaag bekend.
Makkelijker aanmaken
Het aanmaken van NFT's, ook wel 'minten' genoemd, is nu nog vaak te complex voor veel kunstenaars en andere creatieven, vertelt Van den Bussche. "Toen ik me vorig jaar op NFT's stortte kwam ik erachter dat je er best wat technische kennis voor nodig hebt. En dat het veel tijd en geld kost als je grote verzamelingen NFT's wilt aanmaken. Ik wilde een website bouwen die dit laagdrempeliger zou maken. Dus niet meer één voor één bestanden uploaden."
LaunchMyNFT maakt het bijvoorbeeld mogelijk om tienduizend NFTs tegelijk te ‘minten’. Vervolgens kunnen de NFT's ook op andere marktplaatsen worden verkocht. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een plaatje van een poppetje maken en dan verschillende hoedjes of shirts in de browser slepen, waarna de dienst alle combinaties van de virtuele voorwerpen genereert.
Miljoen gebruikers
De dienst wordt al getest sinds eind november en sindsdien zijn er al 1 miljoen NFT's gecreëerd door ruim 220.000 gebruikers, zegt de beroemde YouTuber. Het doel van de startup is eind dit jaar 1 miljoen gebruikers te hebben. De dienst rekent 2,5 procent commissie op de verkoop van NFT’s. "Maar je kunt ze ook gratis aanbieden als je dat wilt", aldus Van den Bussche.
NFT-markt als luchtbel?
Bij online-veilingen leveren NFT's soms al miljoenenbedragen op. Zo werd het eerste bericht op Twitter door oprichter Jack Dorsey geveild voor 2,9 miljoen dollar, ook al is het berichtje eenvoudig te kopiëren of te retweeten. De markt voor NFT's was vorig jaar volgens Chainalysis goed voor 36 miljard euro, waarmee het de omvang van de markt voor fysieke kunst of antiek nadert.
Door de enorme bedragen die worden betaald voor plaatjes en andere bestanden die eindeloos te kopiëren zijn, noemen sommige critici NFT's een luchtbel. Kwebbelkop is het daar niet mee eens: "Dat zeiden mensen jaren geleden ook over bitcoin en cryptomunten. Ik werd vorig jaar verliefd op NFT-technologie en wat er mee mogelijk is. Het kan creatieve mensen helpen om aandacht te krijgen, een community te bouwen en het kan zelfs nieuwe banen creëren. Je kunt met NFT's als gebruiker ook meer dan ze alleen als statussymbool gebruiken. Het kan bijvoorbeeld tof zijn om een digitaal voorwerp dat je hebt gekocht in verschillende games te gebruiken."
Op LaunchMyNFT zijn al enkele bekende Nederlandse kunstenaars actief, onder wie Tim de Vries, Lino en Fez. LaunchMyNFT lanceerde behalve het platform ook een eigen cryptomunt, $MYNFT, waarmee kopers allerlei extra's en bonusfuncties krijgen. Via die tokens hebben meerdere bekende YouTubers, onder wie Hanwe Chang, Royalistiq en Victor Mids, volgens Kwebbelkop ook al geld gestoken in het platform.
Techreuzen gaan NFT's ondersteunen
Grote techbedrijven lijken NFT's de komende tijd ook te gaan omarmen. Zo ontwikkelt de cryptobeurs Coinbase samen met Mastercard een eigen NFT-marktplaats en presenteerde Samsung de eerste televisie die NFT's kan tonen.
Verder werken Instagram, Facebook en Twitter aan nieuwe manieren om NFT's voor hun gebruikers te ondersteunen.