'Massaproductie nieuwe Tesla-batterijen start in 2023'
Panasonic zal vanaf 2023 beginnen met de massaproductie van de nieuwe generatie accu's voor Tesla-auto's. Dat meldt de Japanse krant Nikkei Asia.
Panasonic is van plan om de productie van de nieuwe generatie lithium-ion batterijen vanaf volgend jaar al op te starten, schrijft Nikkei op basis van eigen bronnen. De Tesla-auto's zouden door de nieuwe batterijen een 15 procent groter bereik hebben dan de huidige modellen.
Panasonic wilde het bericht nog niet bevestigen. In een statement aan Reuters gaf een woordvoerder van het bedrijf aan dat Panasonic meerdere locaties voor batterijfabrieken onderzoekt, maar dat nog niets vaststaat. Wel zei het bedrijf dat er dit jaar al een testproductielijn wordt opgestart voor de nieuwe batterijen voor Tesla.
Lagere kosten voor Tesla
Panasonic kondigde de nieuwe batterij al in oktober 2021 aan, toen het hoofd van Panasonics batterijafdeling, Kazou Tadanobu, een prototype van de nieuwe 4680 batterij toonde. Deze dankt zijn naam aan de afmetingen: 46 millimeter breed en 80 millimeter hoog. Dat maakt de 4680 meteen maar liefst vijf keer groter dan de voorganger.
Panasonic verwacht dat de grotere batterij de productiekosten van Tesla’s omlaag zal duwen, omdat er minder batterijen per wagen nodig zullen zijn en omdat de batterijen efficiënter zijn. Er wordt gepland om genoeg batterijen te produceren voor ongeveer 150.000 voertuigen per jaar.
Wie heeft de grootste actieradius?
De aankondiging kan goed nieuws zijn voor mensen die nog twijfelden over de aankoop van een Tesla. Met een Model S haal je volgens Tesla rond de 637 kilometer met een volle accu, terwijl de kleinere Model 3 al na 600 kilometer leeg is.
Met de nieuwe batterijen van Panasonic zal de actieradius van de Model S dicht in de buurt komen van bijvoorbeeld de Mercedes EQS, het elektrische vlaggenschip van de Duitse autogigant. De concurrentiestrijd voor de grootste actieradius zal de komende jaren nog groter worden. Mercedes kondigde onlangs al de EQXX conceptcar aan, die een actieradius van duizend kilometer moet krijgen.
Ook de grote Amerikaanse fabrikant General Motors werkt aan nieuwe batterijen die auto's met een actieradius van duizend kilometer mogelijk moeten maken.