E-bikemerk Cowboy haalt ruim 70 miljoen euro investering op
Het Belgische e-bikemerk Cowboy heeft een investering van 80 miljoen dollar (ruim 71 miljoen euro) opgehaald. Het bedrijf wil sneller groeien, meer technologie zelf ontwikkelen en de productie verduurzamen.
De nieuwe investeringsronde, geleid door de investeringsfondsen Exor, HCVC en Siam Capital, brengt het totaal opgebrachte kapitaal van de Belgische startup op 120 miljoen dollar. Ter vergelijk: bij de Nederlandse rivaal VanMoof staat de teller de afgelopen twee jaar op 182 miljoen dollar.
Met het geld wil Cowboy meer technologieën zelf ontwikkelen, de abonnementsdiensten verbeteren en de app verder uitbreiden. "We willen de productie opschalen en nog meer zaken zelf ontwikkelen en ontwerpen. We blijven ook volop investeren in R&D, bijvoorbeeld voor nieuwe ontwerpen van onze volgende generaties e-bikes", vertelt Cowboy-ceo Adrien Roose aan Bright.
Of Cowboy ook komt met een snellere e-bike, een speed-pedelec, zoals VanMoof recent aankondigde, kan hij nog niet bevestigen. "We kijken wel naar verschillende nieuwe soorten e-bikes die passen bij onze missie om het transport binnen steden te verbeteren. Bijvoorbeeld ook e-bikes waarmee makkelijk boodschappen zijn te vervoeren. Maar op dit moment kan ik nog niets aankondigen."
'In 2023 winst maken'
Hoeveel elektrische fietsen Cowboy tot nu toe heeft verkocht, wil Roose niet kwijt. Wel is het bedrijf goed op weg richting 100.000 klanten in 2023. "Het plan is om eind volgend jaar winstgevend te zijn", zegt Roose.
Om dat te bereiken zal het bedrijf in meer landen actief worden. De e-bikes van het merk worden momenteel het meest verkocht in Duitsland, gevolgd door Nederland en België. Onlangs betrad het bedrijf ook de Amerikaanse markt en binnenkort opent Cowboy ook eigen winkels in Berlijn en Parijs.
Duurzamere productie en fitnessfuncties
Cowboy wil ook de productie duurzamer gaan maken. Uiteindelijk moet 50 procent van de fietsonderdelen en componenten in Europa geproduceerd worden, zodat de afhankelijkheid van vrachtvervoer over lange afstanden kleiner wordt. Ook heeft het bedrijf een circulair programma, waarmee refurbished versies van oude e-bikes worden verkocht. Daardoor krijgen de elektrische fietsen een langere levensduur.
Het Belgische merk introduceerde vorig jaar de Cowboy 4 en 4ST-fietsen, die vanaf 2590 euro kosten. "Toen we vijf jaar geleden begonnen was ons doel een e-bike van 999 euro. En dat blijft een doel, maar dat halen we alleen als we verder kunnen opschalen", aldus Roose. "Dat elk nieuw model dat we tot nu toe lanceerden steeds iets duurder werd, komt doordat we onze fietsen niet ontwerpen om de goedkoopste te zijn, maar om de beste en de mooiste te zijn."
De Brusselse startup kwam vorig jaar ook met een abonnementsdienst, Cowboy Care, voor onderhoud en on-demand reparatie. Het is een jaarabonnement van 20 euro per maand, zonder verborgen kosten of uitzonderingen. "Wij hebben er zodoende evenveel belang bij als onze klanten dat onze fietsonderdelen zo lang mogelijk meegaan", zegt Roose. De Care-dienst is ook in enkele Nederlandse steden beschikbaar.
Fitnessfuncties in de app
Dit jaar wil Cowboy ook de sociale en fitnessfuncties binnen zijn app verder uitbreiden. Sinds kort kunnen fietsers in de Cowboy-app al hun statistieken bijhouden en ze vergelijken met de rest van de gemeenschap. "Die functies moeten de eigenaren van onze e-bikes gaan motiveren om vaker hun fiets te gebruiken. Zo kunnen ze het tegen zichzelf en anderen opnemen, en bijvoorbeeld virtuele punten scoren of een plek halen op onze ranglijsten", aldus Roose. Cowboy start binnenkort ook met een tweede crowdfundingcampagne.