'Meta raakt personeel kwijt na focus op AR en VR'
Facebook-moederbedrijf Meta zou kampen met relatief veel vertrekkende medewerkers. Meta verlegde onlangs zijn focus richting augmented reality (AR) en virtual reality (VR), wat bij een deel van het personeel voor onrust heeft gezorgd.
Werknemers zouden onder druk worden gezet om van functie te wisselen binnen het bedrijf. Ook zouden door de nieuwe koers meerdere medewerkers zijn vertrokken naar concurrenten, schrijft de New York Times.
Sinds de naamsverandering in oktober 2021 richt het Facebook-moederbedrijf zich volop op de ontwikkeling van de metaverse, een gedeelde virtuele wereld. Intussen zijn er duizenden nieuwe banen ontstaan binnen Meta, met als doel het ontwikkelen van augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Meer dan 24 procent van de vacatures bij Meta hebben momenteel iets met de metaverse te maken.
Nieuwe koers
Meta is ook intern sterk aan het inzetten op een verschuiving richting AR en VR. Dat zorgt bij sommige werknemers voor wrevel, blijkt uit de gesprekken die de New York Times voerde met huidige en voormalige medewerkers van Meta.
De werknemers die tegen zijn, vinden dat Meta zich volledig op een nieuw project stort, terwijl de bestaande problemen, zoals extremisme en misinformatie, nog niet goed zijn opgelost. Ook zouden werknemers onder druk worden gezet om de nieuwe koers van het bedrijf te aanvaarden.
Agressieve push richting AR en VR
Het bedrijf wil ook dat sommige werknemers van positie veranderen. Een medewerker van Instagram zei tegen de New York Times dat zijn baas hem onder druk zette om te solliciteren voor een functie gerelateerd aan de metaverse. De boodschap leek voor de anonieme werknemer duidelijk: als je bij ons wil blijven werken, moet je meehelpen met de ontwikkeling van AR en VR.
Werknemers bij Facebook en Instagram zeggen bovendien dat de budgetten voor sommige afdelingen dit jaar kleiner zijn geworden.
Niet de enige prioriteit
Een woordvoerder van Meta reageerde dat er geen 'significant banenverlies' zou zijn door de nieuwe richting. Het ontwikkelen van de metaverse is volgens de woordvoerder 'niet de enige prioriteit' van het bedrijf.
Sommige werknemers hebben alvast hun ontslag ingediend of zijn voor de concurrentie gaan werken. Een werknemer die ontslag nam bij Instagram zei bijvoorbeeld dat hij het gevoel had dat zijn werk geen waarde zou toevoegen aan Meta. Een andere werknemer vond dat Meta niet het juiste bedrijf is om de metaverse te ontwikkelen en zoekt nu een baan bij een concurrent.
De race is begonnen
De concurrentie is ook begonnen met de ontwikkeling van eigen versies van de metaverse. Apple werkt bijvoorbeeld aan een eigen headset die VR en AR moet combineren. De bril wordt mogelijk later dit jaar al onthuld.
Ook Google is beginnen te werken aan een opvolger van Google Glass. Dat was een eerste poging om een AR-bril op de markt te brengen, maar het project kwam uiteindelijk niet van de grond. Voorlopig is over Googles nieuwste project nog niet veel bekend.
Microsoft doet ook mee aan de metaverse-race. Het bedrijf richt zich op ‘mixed reality’, waarbij de echte en de virtuele wereld worden gecombineerd. Daar hoort Microsofts eigen AR-headset bij, de HoloLens.