'Europa heeft 65 miljoen oplaadpunten nodig in 2035'
Er moeten de komende jaren veel meer oplaadpunten voor elektrische auto's bij komen. In 2035 moeten er in de EU 65 miljoen oplaadpunten staan, die zo'n 130 miljoen voertuigen kunnen opladen.
Dat melden adviesbureau Ernst & Young (EY) en Eurelectric, de branchevereniging voor de Europese stroomsector, in een rapport.
Van die 65 miljoen oplaadpunten zal zo'n 85 procent thuis moeten worden geïnstalleerd, aldus het rapport. Dat betekent dat er in 2035 zo'n 10 miljoen openbare oplaadpunten nodig zouden zijn. Volgens de laatste cijfers zijn dat er nu nog geen half miljoen.
Er rijden bijna 5 miljoen elektrische auto's op de Europese wegen. EY schat dat dit aantal tegen 2030 zal zijn gegroeid naar 65 miljoen, en in 2035 naar 130 miljoen.
Problemen bij de uitrol
Volgens Eurelectric moeten problemen bij de uitrol van de laadinfrastructuur worden aangepakt, waaronder 'vertragingen bij het verlenen van vergunningen en netaansluitingen' en 'toegang tot onroerend goed op strategische laadlocaties'.
Het bestaande elektriciteitsnet zou volgens de organisatie de overgang naar elektrisch rijden aankunnen. "Maar planning en coördinatie vooraf zijn nodig om toekomstige pieken in de energievraag en verhoogde belastingen op te vangen."
'EU moet meer doen'
De Europese autobranchevereniging ACEA herhaalde deze week ook de waarschuwing dat er snel meer oplaadpunten voor elektrische auto's moeten komen in Europa. Nu is bijna één op de vijf nieuw verkochte auto's in de EU elektrisch oplaadbaar. Als er niet snel meer oplaadpunten komen, kan dat de opmars van elektrische voertuigen vertragen, aldus de ACEA.
"De verkoop van elektrische auto's is tussen 2017 en 2021 meer dan vertienvoudigd, terwijl het aantal openbare opladers in de EU in dezelfde periode met minder dan 2,5 keer is gegroeid", zegt ACEA-voorzitter en BMW-topman Oliver Zipse. "Deze situatie moet dringend worden aangepakt door ambitieuze doelstellingen voor alle EU-lidstaten in te voeren."
Vorig jaar bleek dat Nederland met zijn laadinfrastructuur vooroploopt in Europa. Slechts vier Europese landen zitten qua oplaadpunten boven de tien per 100 kilometer. In Nederland gaat het gemiddeld om 47,5 laadpunten.