YouTube gaat 'iets' doen met NFT's en de metaverse
YouTube wil dit jaar non-fungible tokens (NFT's) integreren in zijn platform. Voor videomakers moet het mogelijk worden hun werk als NFT's te verkopen.
Dat laat Neal Mohan, chief product officer van YouTube, weten in een blogpost waarin alle plannen van YouTube voor het nieuwe jaar uiteen worden gezet.
"We willen fans van videomakers een betrouwbare manier bieden om eigenaar te zijn van video's, foto's, kunst, en 'ervaringen' van hun favoriete YouTubers", schrijft Mohan.
Een NFT is een soort bonnetje voor een al dan niet digitaal object, dat wordt bijgeschreven in een grootboek (een blockchain). Zo kan bijvoorbeeld een video als uniek eigendom van een fan worden geregistreerd.
Metaverse
Naast NFT's wil YouTube ook iets gaan doen met die andere grote techtrend, de metaverse. De metaverse is het idee van een gedeelde virtuele werkelijkheid, al dan niet in virtual reality.
Wat het bedrijf daar precies mee wil, is ook nog niet helemaal duidelijk. De videosite wil het kijken 'meeslepender' maken, en wil daarom 'meer interacties' bieden in gamevideo's.
Meer winkelen
Verder krijgen makers van Shorts, YouTubes antwoord op de korte muziekvideo's van TikTok, meer mogelijkheden om geld aan hun video's te verdienen. Ze kunnen bijvoorbeeld op meer manieren in ruil voor geld van een sponsor 'branded' filmpjes maken.
YouTube wil ook winkelen op meer manieren onderdeel maken van het platform. Gebruikers moeten bijvoorbeeld via Shorts dingen te koop kunnen aanbieden.
En voor YouTubers die graag livestreams doen, wordt het leven iets gemakkelijker: het wordt straks mogelijk om samen met iemand anders live te gaan. Dat moet het makkelijker maken 'om onderwerpen te vinden om over te praten'.