Verkoop vastgoed in de metaverse goed voor half miljard in 2021
De verkoop van virtueel vastgoed in de metaverse kwam vorig jaar uit op zo'n 500 miljoen dollar. Volgens analisten zal dat cijfer dit jaar zelfs kunnen verdubbelen.
Volgens MetaMetric Solutions, dat cijfers over de metaverse analyseert, werd vorig jaar voor zo’n half miljard dollar aan vastgoed verkocht op de vier grootste platforms voor de metaverse, de gedeelde virtuele wereld. Dat meldt de Amerikaanse tv-zender CNBC.
In januari van dit jaar werd zelfs voor 85 miljoen dollar aan virtueel vastgoed verkocht. De firma verwacht dat de verkoop dit jaar boven de miljard dollar zal uitkomen.
Aankondiging Meta
De verkoopgolf kwam vooral op gang toen Meta, dat toen nog Facebook heette, eind oktober vorig jaar aankondigde zich te zullen richten op de ontwikkeling van de metaverse. Na de aankondiging schoot de verkoop van virtueel vastgoed omhoog.
In de maand na de aankondiging werd maar liefst 133 miljoen dollar uitgegeven aan virtueel onroerend goed. Daarna vertraagde de groei weer enigszins, maar in januari van dit jaar werd nog altijd tien keer meer virtueel vastgoed verkocht dan tijdens dezelfde periode in 2021.
Vier grote platforms
De ontluikende markt wordt momenteel gedomineerd door vier partijen: Decentraland, Sandbox, Cryptovoxels en Somnium. Volgens Republic Realm, een investeringsfirma die zich richt op de metaverse, is Sandbox daarin de absolute koploper. Republic Realm zegt dat zo'n driekwart van de verkochte percelen aan dat platform te danken is.
Decentraland komt op een verre tweede plaats te staan. Opvallend is daarbij dat virtueel vastgoed in Decentraland een stuk duurder is dan bij Sandbox. Voor een virtueel perceel van 256 vierkante meter betaal je in Decentraland zo’n slordige 14.400 dollar. In Sandbox krijg je voor 12.700 dollar een stuk grond van maar liefst 9.216 vierkante meter. Alle betalingen gebeuren in cryptomunten.
Behalve vastgoed kunnen gebruikers ook luxeproducten zoals virtuele jachten kopen. Bovendien worden hypotheken verstrekt aan kopers van virtueel vastgoed. Dat kondigde TerraZero Technologies, een ontwikkelaar van metaverse producten, vorige week aan.
Metaverse Fashion Week
Het lijkt erop dat grote merken als Gucci, Ralph Lauren en Burberry zich ook stilaan meer bewust worden van de trend. Zo kondigde Gucci vorig jaar bijvoorbeeld aan samen te zullen werken met Roblox, een game en metaverse-platform, om een virtuele tentoonstelling te organiseren. In mei konden Robloxspelers twee weken lang genieten van de Gucci Garden, een tentoonstelling die de honderdste verjaardag van het merk vierde.
Decentraland zal in maart van dit jaar zelfs een virtuele Fashion Week organiseren. Bezoekers zullen virtuele modeshows, live concerten en afterparty's kunnen bezoeken, waarbij grote merken als Hugo Boss hun nieuwe producten zullen tonen. Bovendien zullen deelnemers zowel virtuele als echte kledij kunnen kopen die op die modeshow tentoongesteld worden.
Het is nog niet bekend welke andere grote merken zullen deelnemen aan de virtuele Fashion Week, maar volgens Decentraland was de interesse zo groot dat er niet genoeg plaats was voor alle geïnteresseerden.