Airbus gaat vliegen op waterstof testen met aangepaste A380
De Franse vliegtuigbouwer Airbus gaat een vliegtuig dat wordt aangedreven door waterstof testen. Dat wordt gedaan in een aangepaste versie van de grote A380.
Airbus ontwikkelt het waterstofvliegtuig in samenwerking met de Frans-Amerikaanse motorenfabrikant CFM International, een samenwerking tussen Safran en General Electric en 's werelds grootste fabrikant van straalmotoren.
De vliegtuigbouwer gaat een speciaal voor waterstof aangepaste versie van de huidige generatie motoren monteren aan de achterkant van een A380-testtoestel. De waterstofmotor moet alleen tijdens de kruisfase van een vlucht worden getest. Wat het project kost, is niet bekendgemaakt.
Basis leggen voor nieuwe generatie
Airbus liet de Europese Unie vorig jaar weten dat de meeste vliegtuigen tot ten minste 2050 op traditionele straalmotoren zullen vliegen. Toch denkt Airbus dat het onderzoek nu een basis zal leggen voor nieuwe technologie die waarschijnlijk een rol zal spelen in de volgende generatie grotere vliegtuigen.
Om de demonstratiemotor te bouwen, zal CFM een bestaande motor geschikt moeten maken voor de hogere temperaturen en snelheid waarmee waterstof verbrandt. Een alternatief dat wordt overwogen, is het gebruik van waterstof die brandstofcellen aandrijven. Die zetten op hun beurt elektrische motoren in beweging. Airbus onderzoekt zowel brandstofceltechnologie als waterstofverbranding.
Ook in kleine vliegtuigen
Het bedrijf wil ook waterstoftechnologie inzetten in kleine vliegtuigen die zo'n 50 tot 100 mensen vervoeren. Airbus zei eerder dat het een klein ZEROe-passagiersvliegtuig zal produceren die op waterstof vliegt.
In 2025 wil het bedrijf een definitieve keuze maken in het ZEROe-project. Het toestel moet rond 2035 in gebruik worden genomen.
Boeing ziet weinig in waterstof
De Amerikaanse concurrent Boeing zet nog niet heel erg in op waterstof. De Amerikanen leggen meer de nadruk op de duurzame vliegtuigbrandstoffen SAF.
Nederlandse luchthavens zien wel toekomst in vliegen op waterstof voor korte vluchten. Rotterdam The Hague Airport, Schiphol en vliegtuigbouwer ZeroAvia willen vanaf 2024 vluchten tussen Rotterdam en Londen aanbieden in een vliegtuig dat helemaal op waterstof draait. Dat gaat om een toestel met 19 zitplaatsen.