© GM

zelfrijdende autonome auto zonder stuur de weg op vs
Nieuwe mijlpaal

Volledig zelfrijdende auto's mogen in de VS zonder stuur de weg op

11 maart 2022 om 11:15
Laatste update: 11 maart 2022 om 11:42

In de VS zijn een stuur en pedalen niet langer vereist in auto's die volledig zelfrijdend zijn. De wijziging is een grote stap die de veiligheidseisen voor alle auto's op de Amerikaanse weg bepaalt.

De nieuwe regels zijn doorgevoerd door de Amerikaanse toezichthouder voor verkeersveiligheid NHTSA, de evenknie van onze RDW. Het is voor het eerst dat een toezichthouder een dergelijke aanpassing doorvoert. De regels zijn aangepast op verzoek van automaker General Motors. Het bedrijf wil graag een volledig zelfrijdende auto zonder stuurwiel en rempedalen maken en op de weg brengen, maar volgens de oude regels mocht dat nog niet.

De NHTSA stelt bepaalde veiligheidseisen aan auto's. Tot nu toe stelde de regels dat auto's zaken als een bestuurdersstoel, stuurwiel, zijspiegels en voldoende ramen moesten hebben. Die eisen zijn nu aangevuld: "Voor auto's ontworpen om volledig door een autonoom rijsysteem te worden bestuurd, is handmatige controle logischerwijs onnodig", aldus de NHTSA.

Verder dezelfde veiligheidseisen

De algemene veiligheidsregels voor auto's blijven verder hetzelfde voor auto's met en zonder stuur. Veiligheid van inzittenden staat voorop, en dus is het in zelfrijdende auto's niet toegestaan om een kind op de traditionele positie van de chauffeur te zetten, ook al bestuurt de auto zichzelf.

De regels zijn bovendien belangrijk voor het behalen van de crashtest, een grote horde voor goedkeuring aan het wegverkeer. "Deze nieuwe regel is een belangrijke stap in het opstellen van robuuste veiligheidseisen voor zelfrijdende auto's", zegt de Amerikaanse minister van Transport Pete Buttigieg. "Met deze eisen verzekeren we dat fabrikanten veiligheid op de eerste plaats zetten", zegt de voorzitter van de NHTSA.

Nog aantal stappen te gaan

Met de aangepaste veiligheidseisen zijn volledig zelfrijdende voertuigen zonder stuur een stuk dichter bij de openbare weg. Maar ze zijn er nog niet helemaal: vooralsnog moeten fabrikanten voor de verkoop van voertuigen alsnog langs de NHTSA. Wel wordt het testen van dergelijke voertuigen door de aangepaste regels makkelijker, een belangrijk stadium in de weg richting volledig autonome auto's.

Zelfrijdende auto's moeten namelijk veel rijuren maken om beter te worden. Voor zelfrijdende auto's bestaat een schaal met vijf stappen. De eerste stap is geavanceerde cruise control met rijbaanassistentie, bij de tweede stap mogen de handen van het stuur. Bij de derde stap mag de chauffeur ook zijn ogen van de weg houden. Bij de vierde stap hoeft de chauffeur totaal niet meer alert te zijn en bij de vijfde stap is een stuurwiel totaal overbodig.

De meeste automakers zitten in de testfase tussen de derde en vierde stap. In de VS mag het bedrijf Nuro pakketjes afleveren in voertuigen zonder stuur, pedalen en spiegels. Ook Mercedes mag dergelijke voertuigen testen in de VS. Honda en Toyota voldoen in Japan op bepaalde plaatsen aan de eisen die bij de vierde stap horen en zullen dit jaar in de praktijk gaan testen.

Zelfrijdende auto's mogen nu de weg op: waar blijft Tesla?