Microsoft zet nieuwe tak op voor 'gamen vanuit de cloud'
Microsoft start zijn eigen divisie voor cloudgaming, die games moet gaan ontwikkelen die bedoeld zijn voor streamen vanuit de cloud.
Het nieuwe bedrijfsonderdeel werd vandaag aangekondigd tijdens de Game Developer's Conference in San Francisco. Het nieuwe hoofd Kim Swift, die onder andere werkte aan de game Portal, wil onder andere zogenoemde 'cloud-native'-games gaan maken.
Dat is iets anders dan de games die tot nog toe via cloudgamingdiensten als Xbox Game Pass speelbaar waren. Het gaat daar nog om games die oorspronkelijk ontworpen zijn om gewoon gedownload te worden, maar die via de cloudtechnologie ook direct vanaf een server te streamen zijn.
Je hoeft dan geen kostbare ruimte op je harde schijf op te geven voor een game. Bij sommige clouddiensten kun je de games zelfs zonder (spel)computer, direct op een scherm spelen.
Swift noemt deze vorm van cloudgaming 'laaghangend fruit'. Ze zoekt naar andere toepassingen voor de technologie.
Kinderschoenen
'Cloud-native' games zijn zo ontworpen dat ze standaard vanuit de cloud gestreamed moeten worden, en optimaal gebruik maken van de datacenters waar ze in staan. Dat heeft veel voordelen: de makers kunnen cloudtechnologie in hun ontwerp verwerken, zoals kunstmatige intelligentie die dankzij de inzet van meerdere servers tegelijkertijd veel meer berekeningen in één klap kan uitvoeren.
Ook zien makers van cloudtechnologie kansen om grotere online games te bouwen, die dankzij het gebruik van vele servers veel meer spelers tegelijkertijd aankunnen. Omdat cloud-native games niet meer gebonden zijn aan wat één (spel)computer aankan, zouden er in de toekomst sowieso veel complexere games mogelijk kunnen zijn.
Maar cloudgaming staat nu nog in de kinderschoenen. Hoewel Xbox niet de eerste partij is die deze toekomstvisies uitspreekt, is er nog betrekkelijk weinig onderzoek naar gedaan. Het is dus wachten op de eerste echte doorbraak.