'Viaplay heeft meer abonnees in Nederland dan verwacht'
De Nederlandse lancering van streamingdienst Viaplay heeft volgens het Zweedse moederbedrijf Nordic Entertainment Group (NENT) 'alle verwachtingen overtroffen'. Vooral dankzij de Formule heeft de dienst al honderdduizenden Nederlandse abonnees gekregen.
In het eerste kwartaal kreeg Viaplay er in alle elf markten waarin het actief is 778.000 nieuwe abonnees bij. Nederland was goed voor het overgrote deel van die groep nieuwe klanten, zegt NENT in een toelichting op zijn kwartaalcijfers.
In totaal telt Viaplay nu zo'n 4,8 miljoen betalende abonnees, waarvan 1,2 miljoen buiten Scandinavië. Van die 1,2 miljoen vormen Nederlanders 'de meerderheid', aldus NENT. Het totaalaantal Viaplay-abonnees groeide op jaarbasis met 52 procent, maar het bedrijf maakt geen exacte abonnee-aantallen per land bekend.
"We liggen voor op onze planning. Nederland trekt hierbij de kar", aldus NENT-ceo Anders Jensen. "Onze verslaggeving van de Formule 1 en onze documentaires over Max Verstappen zijn zeer populair." NENT telde voor de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1 voor de komende drie seizoenen naar verluidt 30 miljoen euro neer.
Viaplay ging op 1 maart in Nederland van start. De streamingdienst biedt naast de Formule 1, de Duitse Bundesliga, PDC-darts en vanaf volgend seizoen de Engelse Premier League, ook series, programma's en films.
Veel kritiek van Formule 1-kijkers
NENT koos voor de Formule 1-uitzendingen voor nieuwe presentatoren en commentatoren en dat kwam het bedrijf op veel kritiek van F1-fans te staan. "Iedereen heeft recht op zijn mening. Maar we zijn erg trots op onze line-up", reageerde een NENT-woordvoerder onlangs op de kritiek. "Voor de komende seizoenen hebben we een geweldig team van commentatoren en experts aangetrokken, met wie we erg blij zijn."
NENT-ceo Anders Jensen zei onlangs tegen Bright dat het bedrijf bewust risico's heeft genomen met de "nieuwe opzet" vergeleken met de F1-programmering van Ziggo. "Het is niet onze stijl om hetzelfde te doen als andere bedrijven. We willen innoveren."
Nederlandse producties
NENT wil ook vijf Nederlandse series en programma's per jaar gaan maken. Zo gaat de Nederlandse producent Pupkin voor Viaplay een dramaserie maken over de zoektocht naar Jasper S., de moordenaar van de 16-jarige Marianne Vaatstra.
Een van de andere Nederlandse producties is een duistere komedie geschreven door Saskia Noort. Ook werkt Viaplay aan het Nederlandse misdaaddrama De Schuldige, geschreven door Liesbeth Strik. Verder wordt er gewerkt aan een Nederlandse versie van Dragon's Den en er zijn plannen voor een Nederlandse film.
Internationale uitrol
Viaplay gaat later dit jaar ook van start in het Verenigd Koninkrijk. Daarna volgen Canada, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het aantal abonnees moet tegen eind 2025 op ongeveer 12 miljoen uitkomen.
NENT wil binnenkort zijn bedrijfsnaam ook veranderen in Viaplay. De naamswijziging wordt half mei voorgelegd aan de aandeelhouders.