Ruim helft elektrische auto's nu gekocht door consument
Een steeds groter deel van de nieuwe elektrische auto’s gaat naar consumenten. In het eerste kwartaal was 53 procent van alle nieuwe elektrische auto’s voor particulier gebruik en de rest voor zakelijk. Een jaar eerder was het consumentendeel nog maar een derde.
Dat melden brancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging.
Van alle afgeleverde nieuwe auto’s was 16 procent begin dit jaar, tot en met eind maart, elektrisch. Er werden ruim 12.000 stekkerauto's op kenteken gezet, tegenover ongeveer 4500 een jaar eerder. Toen was bijna 6 procent van de nieuwe auto’s elektrisch.
Volgens BOVAG komt dit doordat autofabrikanten steeds vaker betaalbare modellen maken en doordat er meer subsidie beschikbaar is. De subsidie voor een nieuwe elektrische auto bedraagt 3350 euro. Van de 71 miljoen euro die dit jaar beschikbaar is, is momenteel nog zo'n 15 miljoen euro over.
Wachten op levering
Volgens de brancheverenigingen ligt het aantal bestelde elektrische auto’s nog wat hoger. Zij zeggen dat het eerste kwartaal ongeveer 16.000 subsidie-aanvragen binnenkwamen vanuit particulieren, wat er volgens hen op wijst dat 'het gros' nog geleverd moet worden. Onder andere door de wereldwijde chiptekorten doen fabrikanten er langer over om auto's te leveren.
Kia e-Niro en Renault Zoë
De Kia e-Niro was de vaakst gekochte elektrische auto met een marktaandeel van ruim 9 procent, gevolgd door de Fiat 500-e en de Peugeot e-208. De e-Niro kwam in 2018 voor het eerst op de markt.
Op de tweedehandsmarkt voor consumenten werden in de eerste drie maanden van dit jaar door vakhandels ongeveer 7500 elektrische auto’s verkocht, ruim drie keer meer dan een jaar eerder. Van de 20,4 miljoen euro subsidie die dit jaar voor tweedehandse elektrische auto's beschikbaar is, is nog 7,5 miljoen euro over.
Bij de elektrische occasions is de Renault Zoë het populairst met een marktaandeel van 14 procent, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen e-Golf.