Meta laat gebruikers VR-wereld virtuele voorwerpen verkopen
Facebook-moederbedrijf Meta is een test begonnen waarbij bezoekers van zijn VR-wereld Horizon Worlds virtuele voorwerpen kunnen verkopen. Meta rekent een commissie van 25 procent van de omzet. Daarmee boort het bedrijf in de metaverse een nieuwe inkomstenstroom aan.
Horizon Worlds is een virtuele wereld die nu al te bezoeken is via de Quest VR-brillen van Meta en binnenkort ook naar smartphones en mogelijk naar spelcomputers komt. In februari lag het aantal gebruikers van Horizon Worlds al boven de 300.000. Nu gaat Meta "een handvol" bewoners van de virtuele wereld de mogelijkheid geven om virtuele voorwerpen en visuele effecten in de wereld te verkopen, zegt Meta tegenover The Verge.
Het gaat om zogenoemde 'creators': inwoners die de virtuele wereld zelf aankleden met eigen voorwerpen of zelfontworpen gebieden. Het idee is dat die makers bijvoorbeeld virtuele kleding gaan verkopen, of toegang tot VIP-secties.
Meta verdient dubbel aan Horizon Worlds
Meta heeft ook een fonds met 10 miljoen dollar, om de ontwikkeling van zulke voorwerpen en VIP-secties aan te sporen. Net als bij Facebook en Instagram is Meta bij Horizon Worlds ook vooral uitbater van het platform; voor de inhoud kijkt het bedrijf opnieuw naar gebruikers, vooral prominente gebruikers.
Meta pakt dan weer een deel van de inkomsten: 25 procent van elke verkoop in Horizon Worlds als commissie. Er is wel een addertje: er zijn ook nog platformkosten. Op Quest VR moet al 30 procent worden afgedragen aan Meta, daarna gaat van de overgebleven 70 procent nog eens 25 procent naar Meta. Die 30 procent wordt straks dus geheven door andere platforms, zoals die van Apple en Google – maar ook dan blijft Meta nog zijn eigen 25 procent binnen Horizon Worlds heffen.
"Wij denken dat dat een vrij concurrerende heffing is in de markt", zegt Vivek Sharma van Meta. "We vinden dat andere platforms ook hun deel moeten kunnen krijgen." De uitspraken zijn opvallend, want Meta heeft regelmatig kritiek gehad op de 30 procent commissie die Apple in zijn App Store heft.
Advertenties en bonussen
Momenteel is er nog weinig reclame in Horizon Worlds, los van bijvoorbeeld een soort virtueel pretpark van fastfoodketen Wendy's. De nadruk ligt nu op het verdienen aan creators, maar Meta denkt advertenties in de toekomst te gaan verkennen. Ook wordt er gewerkt aan een bonusprogramma, waarbij makers met geld worden aangespoord om de Horizon World verder uit te bouwen.
Horizon Worlds is verre van de eerste virtuele wereld waaraan de bewoners kunnen meeverdienen. Populaire platforms als Roblox en Rec Room gingen Meta voor en de platforms hebben met tientallen miljoenen gebruikers en een omzet van honderden miljoenen vooralsnog een flinke voorsprong op Horizon Worlds.