© Meta

Meta VR Metaverse Horizon Worlds
Richting de metaverse

Virtuele wereld van Meta heeft al 300.000 gebruikers

18 februari 2022 om 10:26
Laatste update: 18 februari 2022 om 10:55

Het VR-platform Horizon Worlds van Facebook-moederbedrijf Meta heeft inmiddels 300.000 gebruikers. Dat is een vertienvoudiging van het aantal gebruikers sinds december.

Horizon Worlds ging afgelopen december in de VS en Canada van start voor alle volwassen gebruikers van de Quest VR-bril. In Horizon Worlds kunnen mensen zelf werelden bouwen waarin ze elkaar ontmoeten. Mark Zuckerberg noemde het 'essentieel voor onze metaverse-visie'. De metaverse is een gedeelde virtuele wereld, waarin mensen kunnen samenkomen.

Een werknemer van Meta bevestigde de cijfers aan The Verge. Gebruikers zouden al zo’n 10.000 verschillende werelden hebben gemaakt en de Facebookpagina telt 20.000 leden. Tot nu toe was nog weinig informatie bekend over het succes van Horizon.

Virtuele betasting

Hoewel de virtuele wereld nog niet lang beschikbaar is, kwam het al in opspraak. Sommige gebruikers zouden slachtoffer zijn geworden van virtuele betasting. 

Meta nam daar snel maatregelen tegen, door een zogenaamde ‘persoonlijke ruimte’ te creëren. Dat is een barrière van een halve meter die ervoor moet zorgen dat gebruikers elkaar niet ongewenst kunnen aanraken.

Naast de persoonlijke ruimtes heeft Meta eerder al gezegd dat het een aantal regels zou invoeren om het welzijn van gebruikers te beschermen. Gebruikers konden anderen bijvoorbeeld al blokkeren, aangeven of muten. 

Op weg naar de metaverse

Meta wil met Horizon Worlds zijn visie van de metaverse waarmaken. De virtuele werelden moeten volgens het bedrijf veranderen hoe mensen met elkaar omgaan. Het bedrijf kondigde in oktober aan sterk te zullen inzetten op de metaverse, waarbij het van naam veranderde van Facebook naar Meta.

Het bedrijf heeft intussen al meer dan tien miljard dollar uitgegeven om de metaverse tot stand te brengen. Behalve virtuele werelden is Meta ook bezig met de ontwikkeling van een nieuwe VR-bril, project Cambria. Het bedrijf werkt ook aan een augmented-reality bril (AR), dat tot nu toe enkel bekendstaat als project Nazare. Daarbij zal een digitale laag bovenop de echte wereld worden getoond. 

Sommige werknemers die het niet eens zijn met de visie van Meta zijn intussen overgelopen naar de concurrentie. Ook zouden de grote investeringen in de metaverse-strategie de winsten van Meta omlaagtrekken.

Bekijk ook: