'Opmars HBO Max in Nederland zet Netflix onder druk'
Streamingdienst HBO Max heeft in maart in Nederland ruim 3 miljoen mensen online bereikt. Netflix moet zich zorgen gaan maken, zegt onderzoeksbureau GfK.
HBO Max, dat op 8 maart in Nederland van start ging, bereikte in de eerste maand al 3,2 miljoen Nederlanders, die de dienst 18,7 miljoen keer bezochten. Dat blijkt uit het online-bereiksonderzoek van GfK. Van de HBO Max-bezoekers kwam 45 procent drie dagen of vaker op de site of app van de HBO-dienst, dat het populairst is onder de groep van 35 tot 49 jaar.
"De comfortabele positie van Netflix komt steeds verder onder druk te staan", concludeert GfK. HBO Max bundelt films en series van HBO, Warner Bros., DC en Cartoon Network.
Ook Viaplay veelbezocht
Marktleider Netflix kreeg in maart in ons land 70 miljoen bezoeken. Dat was in januari nog 99 miljoen. Nieuwkomers Viaplay en HBO Max halen volgens GfK al zo'n 22 procent van het totaalaantal bezoeken aan streamingdiensten. Viaplay ging op 1 maart van start en kreeg veel kritiek van Formule 1-fans.
De twee nieuwe diensten hadden gevolgen voor de concurrenten. Vergeleken met de eerste twee maanden van dit jaar leverden Netflix, Amazon Prime Video en Videoland in wat betreft online-bezoeken. Het marktaandeel van Netflix daalde van 70 procent naar 60 procent, dat Amazon Prime Video zakte van 8 naar 5 procent en dat van Videoland van 24 naar 22 procent. "Opvallend is dat meer dan de helft van de Amazon Prime Video bezoekers óók online in contact kwam met HBO Max", aldus GfK.
Kortingsactie
Gezamenlijk bereiken de streamingdiensten in maart 8 miljoen mensen in Nederland. Dat was 1 miljoen personen hoger dan in januari. GfK kijk voor het onderzoek alleen naar bezoekers van sites en apps, niet naar het aantal abonnees.
HBO Max bood Nederlanders tot eind maart een 'levenslange korting'. Onlangs werd bekend dat HBO Max en Discovery+ in de toekomst worden samengevoegd.
Luister ook de Bright Podcast: