Bijna tweederde Nederlanders gebruikt telefoon op het toilet
Bijna tweederde (64 procent) van de Nederlanders gebruikt wel eens de smartphone op het toilet. Sociale media en nieuws lezen zijn het populairst op de wc.
Dat blijkt uit een onderzoek door internetbedrijf NordVPN in elf landen, waaronder Nederland, de VS, Australië, Duitsland en Spanje. Nederland scoort vergeleken met de andere landen gemiddeld wat betreft telefoongebruik op het toilet. Spanjaarden scoorden het hoogst (80 procent) en Duitsers het laagst (55 procent).
Naast social media (55 procent) zijn het nieuws lezen of ernaar luisteren (38 procent) het populairst onder Nederlanders op het toilet, gevolgd door het checken van e-mail voor werk of berichten op Microsoft Teams en Slack (26 procent).
Ook speelt 26 procent van de Nederlanders wel eens games op de wc, het op een na laagste percentage van de onderzochte landen. Bellen of berichtjes sturen op de wc doet 25 procent en 21 procent kijkt naar video's, films of tv-programma's. Minder populair op het toilet: online winkelen (18 procent), het luisteren naar muziek of podcasts (17 procent) en het plannen van de dag (11 procent).
Telefoon in de wc laten vallen
Amerikanen zijn volgens het onderzoek het onhandigst met hun telefoon op het toilet: 20 procent van de respondenten gaf toe zijn smartphone ooit in de wc te hebben laten vallen. Nederland staat wat dit betreft op de tweede plaats: 17 procent liet zijn telefoon in het toiletwater plonzen.
21 jaar van je leven online
"Hoewel de meeste Nederlanders hun tijd op de wc aan social media spenderen, maken ze zich tegelijk zorgen over het feit dat Facebook (76%), WhatsApp (50%) en Instagram (39%) veel gegevens van hun gebruikers verzamelen", zegt Daniel Markuson, privacy-expert bij NordVPN, in een toelichting.
Volgens Markuson blijkt uit het onderzoek dat Nederlanders 'behoorlijk afhankelijk van hun smartphone' zijn. "Nederlanders brengen veel tijd online door - gemiddeld meer dan 21 jaar van hun leven, wat bijna een derde van hun leven is."
Luister ook de Bright Podcast: