CNN stopt na een paar weken alweer met eigen streamingdienst
Warner Bros. Discovery, het nieuwe moederbedrijf van CNN, heeft besloten de streamingdienst CNN+, die eind maart werd gelanceerd, alweer stop te zetten.
CNN+ ging op 29 maart van start en had een belangrijke stap voor de toekomst van de nieuwszender moeten worden. Maar het aantal abonnees viel in de eerste weken dusdanig tegen dat Warner Bros Discover heeft besloten eind deze maand alweer de stekker te trekken uit de streamingdienst. Dat maakte de nieuwe CNN-topman Chris Licht donderdagmiddag bekend in een memo aan de medewerkers, schrijft The Washington Post. Ook Bloomberg meldt het abrupte einde van CNN+.
Een abonnement op de streamingdienst van CNN kostte 6 dollar per maand, evenveel als concurrent Fox Nation rekent. CNN+ was nog alleen in de VS beschikbaar. Naast live-zenders en on-demand programma's waren er ook veel oude programma's te zien, zoals die van wijlen Anthony Bourdain. Er werden ook nieuwe shows ontwikkeld speciaal voor CNN+.
100 miljoen dollar
De investeringen in de streamingdienst zouden 100 miljoen dollar hebben gekost. Het exacte abonnee-aantal is niet bekend, maar het zou volgens meerdere media boven de 100.000 liggen. Dat zou echter veel lager zijn dan wat de zender zichzelf als target had gesteld.
Nieuwe mediareus
Op 11 april nam Discovery het beheer over het merk CNN over. De CEO van Warner Bros. Discovery, David Zaslav, wil dat het bedrijf met één streamingdienst komt. "In een complexe streamingmarkt willen consumenten eenvoud en een all-in-dienst, die een betere ervaring en meer waarde biedt dan losstaande diensten", aldus Licht in zijn memo.
De nieuwe mediagigant Warner Bros. Discovery ontstond onlangs nadat telecombedrijf AT&T WarnerMedia afsplitste en het liet fuseren met Discovery Inc. Door de fusie kwamen de film- en televisiestudio’s van Warner Bros, tv-zenders als CNN, Eurosport en Discovery en videodiensten HBO Max en Discovery+ onder een dak.
Het bedrijf wil binnenkort ook HBO Max en Discovery+ samenvoegen.