Bijna helft van Nederlanders wil nooit in zelfrijdende auto stappen
In een onderzoek zegt 44 procent van de Nederlanders nooit in een zelfrijdende auto te willen stappen. Ze maken zich zorgen over de veiligheid van autonoom rijdende auto's.
Ruim vier op de tien respondenten denkt dat zelfrijdende auto's vaker verantwoordelijk zullen zijn voor ongelukken dan menselijke bestuurders, meldt MisterGreen op basis van een onderzoek onder ruim duizend Nederlanders met een rijbewijs. Driekwart van de respondenten vindt het eng als de auto de volledige besturing overneemt.
"Behalve veiligheid lijken angst en beperkte kennis van de technologie redenen voor de terughoudendheid onder Nederlandse bestuurders", concludeert MisterGreen. Van de respondenten wist 77 procent niet precies wat zelfrijdende auto’s tegenwoordig allemaal kunnen.
Een kleine groep Nederlanders is er van overtuigd dat zelfrijdende auto's de toekomst zijn: 16 procent verwacht dat we binnen tien jaar alleen nog maar zelfrijdende auto's op de wegen zullen zien. Een grotere groep, drie op de tien respondenten, vindt dat de overheid de ontwikkeling van volledig zelfrijdende auto's juist moet tegenhouden.
Verschillen tussen mannen en vrouwen
Vrouwen zijn terughoudender over zelfrijdende auto's dan mannen. Van de vrouwen wil 53 procent nooit in een autonoom voertuig stappen en maar 35 procent van de mannen zegt dat. Ook staan jongeren positiever ten opzichte van zelfrijdende auto's dan ouderen.
"Nieuwe technologieën roepen vaak weerstand op. Ik kan me nog herinneren dat niemand enthousiast was over mobiele telefoons en kijk waar we nu staan. Naar verwachting gaat full self-driving een vergelijkbare ontwikkeling doormaken, zeker wanneer de wetgeving meer mogelijk maakt en Nederlanders het echt kunnen gaan ervaren", zegt Caroline Asselbergs-Van Dijl, ceo van MisterGreen.
Zelfrijdende taxi's
In de VS rijden bedrijven als Waymo en GM-dochter Cruise in enkele steden al rond met volledig zelfrijdende taxi's, waar geen medewerkers meer in zitten. In Nederland mogen bedrijven en onderzoeksinstellingen sinds 2019 tests met zelfrijdende auto's en vrachtwagens op de openbare weg uitvoeren.