TikTok spoort gebruikers aan te linken naar originele makers filmpjes
TikTok biedt nu meer mogelijkheden voor gebruikers om te linken naar de originele makers van video's. Daarnaast komt het bedrijf met meer advertentie-mogelijkheden.
Video-app TikTok blijft flink groeien, maar dat gaat niet zonder kritiek gepaard. De dienst is populair geworden dankij de laagdrempeligheid om voort te borduren op het werk van anderen. Dansjes, sketches, muziek en geluiden; TikTok maakt het makkelijk voor gebruikers om daar hun eigen draai aan te geven.
De kritiek van sommige gebruikers is dat TikTok te weinig doet om bijvoorbeeld de originele bedenker van een dansje de eer te geven via een link. Vaak scoren bekende TikTokkers veel meer kijkers met een dansje dan de persoon die het oorspronkelijk bedacht heeft.
Ere wie ere toekomt
Zulke mogelijkheden om de bron te vermelden voegt TikTok nu toe. De 'crediting tools' geven gebruikers de mogelijkheid om makers te taggen, mentionen en als credit op te geven in de beschrijving van de video. "Of je nu deelneemt aan de nieuwste trend, een punchline toevoegt aan een grap of het nieuwe viral geluid maakt: makers kunnen direct naar hun inspiratie verwijzen", aldus TikTok.
TikTok zal tijdens het plaatsen van video's vaker aandringen op het gebruik van die opties, met pop-ups. Daarbij wordt ook het belang uitgelegd van dat linken. TikTok hoopt zijn gebruikers zo wegwijs te maken met een "culture of credit", een online-beweging waarbij originele makers worden geëerd, in plaats van dat hun ideeën zonder naam en link worden hergebruikt. YouTube Shorts, het TikTok-alternatief van Google, heeft al langer standaard een link-optie naar clips van de originele maker.
Geld verdienen aan TikTok
TikTok komt ook met een nieuwe manier om videomakers en merken samen te brengen. Dat moet het vooral voor de populairder TikTokkers mogelijk maken om geld te verdienen aan de app. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij YouTube krijgen TikTokkers nog geen deel van de advertentie-inkomsten.
De nieuwe optie van TikTok heet 'Branded Mission' en moet het voor TikTokkers makkelijker maken om contact te leggen met merken. Die merken kunnen de TikTokkers dan zogenoemde gesponsorde video's laten maken, bijvoorbeeld door in een filmpje aandacht te besteden aan hun product.
TikTokkers die willen meedoen moeten 18 jaar of ouder zijn en minstens duizend volgens hebben. De Branded Missions worden nu getest in een aantal markten, later dit jaar komt de optie breder beschikbaar.
TikTok kwam onlangs ook al met de functie Pulse, de eerste advertentie-mogelijkheid waarbij ook videomakers kunnen meedelen in de opbrengsten. Dat kan pas vanaf 100.000 volgers. Pulse zit nog in de beginfase.