Onderzoek: TikTok telt nu 3 miljoen Nederlandse gebruikers
Filmpjesapp TikTok heeft in Nederland nu 3 miljoen gebruikers. Dat is 1,3 miljoen meer dan vorig jaar, een toename van 75 procent. Ook Instagram groeide hard, terwijl het gebruik van Facebook licht daalde.
TikTok is met name erg populair onder jonge gebruikers, maar de groei in Nederland kwam afgelopen jaar vooral doordat veel meer twintigers de video-app zijn gaan gebruiken. Dat stelt onderzoeksbureau Newcom op basis van een representatief onderzoek onder ruim 7000 Nederlanders. Van de 15- tot 19-jarigen zit 42 procent inmiddels dagelijks op TikTok.
De groei van TikTok in de groep tussen 20 en 39 jaar werd volgens Newcom versterkt door de coronamaatregelen. "Ze konden minder uitgaan, er waren minder studentenfeesten en festivals, en studeren op locatie kon vaak niet. Daardoor was er meer tijd over voor digitale activiteit", aldus onderzoeker Hans Hoekstra van Newcom.
Instagram en Twitter
Het gebruik van Instagram in Nederland is ook fors gestegen. De app heeft 6,6 miljoen Nederlandse gebruikers, zo'n 700 duizend meer dan het jaar ervoor, een toename van 11 procent. Snapchat kreeg er 23 procent meer Nederlandse gebruikers bij, voor een totaal van 3,2 miljoen.
Twitter steeg met 22 procent en telt nu 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Hoekstra vermoedt dat de toename van het Twitter-gebruik te maken heeft met de discussies over de corona. "Twitter fungeert als startpunt en katalysator voor discussies." Ook bij Twitter was vooral de groep van 20 tot 39 jaar goed voor het grootste deel van de groei.
Het aantal Nederlandse Facebook-gebruikers daalde met 1 procent naar 10,3 miljoen. LinkedIn bleef stabiel op 5 miljoen gebruikers, terwijl YouTube met 2 procent steeg naar 9,3 miljoen. Pinterest blijft ook gestaag groeien en telt nu 4,2 miljoen Nederlandse gebruikers, 9 procent meer dan een jaar geleden.
Kleinere platforms: best groot
"De 'kleinere' platforms zijn eigenlijk best groot", stelt Newcom vast. Elf procent van de Nederlanders gebruikt bijvoorbeeld Telegram en tien procent is actief op Discord. Ook de sociale-nieuwsapp Reddit (8 procent) en livestream-app Twitch (8 procent) worden veel gebruikt.
De kleine platforms zijn volgens Hoekstra vooral populair onder hoogopgeleiden en mensen tussen 20 en 39 jaar.
107 minuten per dag
Gemiddeld besteden Nederlanders 107 minuten per dag aan sociale media, 10 minuten meer dan een jaar eerder. Bij de groep tussen 15 en 19 jaar is dat gemiddeld 156 minuten per dag, terwijl 65-plussers dagelijks 82 minuten actief zijn op sociale media.
Vooral de groep tussen 20 en 39 jaar is het afgelopen jaar langer sociale media gaan gebruiken, blijkt uit het onderzoek. Die groep besteedt er nu gemiddeld 138 minuten per dag aan, een half uur langer dan een jaar eerder.
Nederlanders gebruiken gemiddeld 4,2 verschillende sociale platforms. De groep tussen 20 en 39 jaar is actief op 5,6 platforms, de 65-plussers zitten op gemiddeld 2,8 platforms.