Veilig Verkeer Nederland: opvoeren e-bikes moet verboden worden
Het opvoeren van elektrische fietsen en de verkoop van opvoersetjes voor e-bikes moet verboden worden. Die oproep doet Veilig Verkeer Nederland (VVN) in De Telegraaf.
Met opvoerkits kunnen elektrische fietsen snelheden van wel 45 kilometer per uur halen. Dat levert op de toch al drukke fietspaden in grote steden levensgevaarlijke situaties op, vindt VVN.
Vooral jongeren zouden de grenzen van hun e-bikes willen verkennen door ze harder te laten gaan. "Ouders moeten dat goed in de gaten houden. Ook fabrikanten zouden kunnen nadenken over het technisch onmogelijk maken van het opvoeren van e-bikes."
Software
Grote Europese fietsmerken hebben vorig jaar afgesproken om opvoeren van e-bikes tegen te gaan. Meerdere fabrikanten hebben hun software aangepast zodat gebruikers niet langer met een instelling harder kunnen gaan dan de wettelijk toegestane maximumsnelheid voor e-bikes van 25 km/u. Er zijn echter ook externe apps, die ervoor zorgen dat sommige e-bikes toch harder kunnen.
Meer handhaving
VVN wijst erop dat het aantal (zwaar)gewonden en doden bij ongelukken met e-bikes geleidelijk toeneemt. In 2020 zaten 65 van de 203 doden bij fietsongevallen op een e-bike, het jaar daarop waren dat er 80 van de 207. Specifieke cijfers over ongelukken met opgevoerde e-bikes zijn er niet.
Vorige maand nam de Tweede Kamer een motie van het CDA aan voor een verbod op het opvoeren van e-bikes en betere handhaving op de maximale snelheid van e-bikes. De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Justitie en Veiligheid zijn nog in gesprek over de handhaving. Ook loopt er nog een onderzoek, waarvan de resultaten dit najaar bekend worden.
Grote boetes in Frankrijk
In Frankrijk staan op het opvoeren van e-bikes sinds 2020 harde straffen: maximaal een jaar celstraf of een geldboete van maximaal 30.000 euro.