Frankrijk gaat eigenaren, handelaren en fabrikanten die elektrische fietsen opvoeren straffen met maximaal een jaar celstraf of een geldboete van maximaal 30.000 euro.
In Frankrijk is onlangs een wet van kracht geworden die het opvoeren van elektrische tweewielers verbiedt. Als een e-bike of een speed pedelec meer vermogen levert dan de originele instellingen, dan is de tweewieler niet langer een fiets. De garantie en de verzekering worden dan opgeschort.
Mocht de fiets door een handelaar zijn opgevoerd, dan kan het zijn dat hij drie jaar lang zijn vak niet meer mag uitoefenen. De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht.
De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Controles
Hoe Frankrijk dit gaat handhaven, is in de nieuwe wet niet beschreven, maar het ligt voor de hand dat er steekproefsgewijs controles gaan plaatsvinden. Ook andere EU-landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Spanje, proberen paal en perk te stellen aan het opvoeren van elektrische fietsen.
In Nederland is er al handhaving, hoewel verkeersminister Van Nieuwenhuizen vorig jaar zei dat ze het niet ziet zitten om extra controles te laten uitvoeren. Wel vroeg de minister de RAI Vereniging, Fietsersbond en BOVAG de vinger aan de pols te houden, zodat ze kan inschatten of er aanleiding is tot verdere maatregelen.
E-bike kopen? Let hier op
Opvoersetjes
Overigens is het opvoeren van een e-bike of speed pedelec of de verkoop van opvoerkastjes in Nederland op zich niet verboden. Je mag er dan alleen niet mee op de openbare weg fietsen.
Een opgevoerde e-bike moet dan aan alle eisen van een speed pedelec voldoen en dat betekent een keuring.
De snelste ladende e-bike ter wereld
Geen e-bike-video missen? Volg Bright op YouTube