'Streaming hoppen' neemt toe: abonnees wisselen Netflix, Disney+ en meer diensten af
Steeds meer mensen snoeien voortdurend in hun streaming-abonnementen en wisselen abonnementen op videodiensten af in plaats van ze te stapelen.
Al voordat alles duurder werd vanwege de inflatie, stegen de prijzen van streamingdiensten als Netflix en Disney+. Het stapelen van abonnementen wordt steeds duurder, waardoor het 'hoppen' in populariteit stijgt: klanten kijken een serie uit, zeggen het abonnement op en sluiten bij een andere dienst weer een abonnement af met een bepaalde film of serie op het oog.
Deze trend is goed zichtbaar in de VS, de bakermat van de meeste streamingdiensten en vaak een voorspeller van ons consumentengedrag. Bijna 20 procent van de Amerikaanse abonnees op een grote streamingdienst zoals Netflix, Disney, HBO Max of Apple TV+, zegde in de afgelopen twee jaar drie of meer keer zo'n abonnement op. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Antenna, meldt The Wall Street Journal.
'Komen, kijken, opzeggen en gaan'
Antenna doet dit soort onderzoek al langer. In de twee jaar eindigend in juni 2020 zegde slechts 6 procent van de abonnees drie keer of vaker een streaming-abonnement op. Het aantal abonnementhoppers is dus in twee jaar tijd verdrievoudigd en de frequentie blijft stijgen. In juli van dit jaar zegde 5,46 procent van de Amerikanen elke maand een streaming-abonnement op, een jaar geleden was dat nog 4,46 procent en in juli 2020 was dat 4,05 procent.
"Mensen komen, kijken, annuleren en gaan weer", licht Antenna-topman Jonathan Carson toe. De beweging is in de VS mede te verklaren door de inmiddels verzadigde streamingmarkt. Het land kent met diensten als Hulu, Peacock, Funimation, Paramount+, Sling, FurboTV en Showtime nog veel meer concurrentie en keuze dan ons land.
Netflix probeert tij te keren
Ook liggen de prijzen in de VS hoger, omdat veel diensten daar al langer actief zijn. Amerikanen betalen bijvoorbeeld 15 dollar per maand voor HBO Max, dat hier hooguit 8 euro per maand kost. Amazon Prime Video kost in de VS 15 dollar per maand, terwijl Nederlanders voorlopig 3 euro per maand blijven betalen.
Netflix zag het veranderende gedrag dit jaar terug in zijn abonnee-aantal: dat daalde voor het eerst sinds 2011. Disney+ blijft vooralsnog snel groeien maar komt later dit jaar in de VS met een duurder abonnement. Wie de huidige prijs wil blijven betalen moet voortaan advertenties voor lief nemen.
Vraag blijft hoog, gedrag verandert
Ondanks het veelvuldige abonnement wisselen is de totale vraag naar streamingdiensten onverminderd hoog. Volgens Antenna blijft het aantal abonnementen per persoon gemiddeld stijgen. Consumenten gaan alleen steeds bewuster om met de abonnementen die ze hebben lopen. Merktrouw is er niet meer bij: van de Netflix-abonnees die in januari lid werden, is na zes maanden nog 55 procent lid. Twee jaar geleden was na zes maanden nog 71 procent abonnee.
Marktleider Netflix verwacht evengoed later dit jaar weer een toename van het aantal abonnees. Het bedrijf gaat daarvoor het delen van accounts harder aanpakken en komt dus met een goedkopere optie met advertenties en een uitgekleed aanbod.
Luister ook de Bright Podcast: