Netflix verwacht dat aantal abonnees weer gaat groeien
Netflix is in het afgelopen kwartaal opnieuw abonnees kwijtgeraakt. Maar de daling van bijna 1 miljoen betalende klanten was minder groot dan het bedrijf vreesde. De komende maanden verwacht Netflix juist weer een toename.
In april maakte de streamingdienst bekend in het eerste kwartaal voor het eerst sinds 2011 abonnees te zijn verloren, zo'n 200.000. Voor het tweede kwartaal rekende Netflix op een verlies van nog eens 2 miljoen abonnees. Dat zijn er 970.000 geworden, bleek vanavond bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
De afname bleef mede beperkt vanwege het grote succes van het nieuwe seizoen van Stranger Things. Ook groeide de streamingdienst nog wel in Azië en het Pacifisch gebied.
Netflix verwacht er dit kwartaal zo'n 1 miljoen nieuwe abonnees bij te krijgen. Wereldwijd telt de videodienst nu 220,7 miljoen abonnees.
Accounts delen aanpakken
De daling van het abonnee-aantal wijt Netflix onder andere aan het massale delen van wachtwoorden. Dat wil het bedrijf de komende tijd gaan aanpakken om zo 'meer geld te verdienen aan het grote aantal gebruikers'. In Latijns-Amerikaanse landen is Netflix al gestart met een maandelijkse toeslag voor abonnees die hun account met anderen delen.
Ook de toegenomen concurrentie van andere zijn prijzen verhoogd. Met abonnementen van 8 tot 16 euro per maand is Netflix een van de duurste streamingdiensten.
Goedkoper abonnement op komst
Mogelijk krijgt Netflix er vanaf begin volgend jaar meer nieuwe abonnees bij door de komst van een goedkoper abonnement, waarbij gebruikers reclames te zien krijgen. Dat goedkopere abonnement krijgt een kleiner contentaanbod, erkent Netflix. Dat komt doordat het bedrijf aan sommige filmstudio's en producers meer moet betalen om hun films en series in dit nieuwe model aan te bieden. Er wordt nog onderhandeld over nieuwe deals.
Netflix is voor de reclames een samenwerking met Microsoft gestart. De prijs van het abonnement is nog onbekend. Concurrent Disney+ werkt ook aan een goedkopere optie waarbij films en series worden onderbroken door reclames.
Animatiestudio overgenomen
Vanavond maakte Netflix ook de overname van de Australische animatiestudio Animal Logic bekend. Dat bedrijf is bekend van het werk aan de LEGO-films en werkt de komende tijd aan meerdere Netflix-producties.