Netflix in zee met Microsoft voor goedkoper abonnement
Netflix gaat samenwerken met Microsoft voor het aanbieden van een goedkoper abonnement, waarbij gebruikers reclames te zien krijgen.
Microsoft wordt de "wereldwijde advertentie-technologie en sales-partner" van Netflix, meldt het streamingbedrijf. "Het bevindt zich nog in een beginstadium en we hebben nog veel werk te verzetten", zegt operationeel topman Greg Peters van Netflix. "Ons langetermijndoel is helder. Meer keuze voor consumenten en een premium ervaring voor adverteerders die beter is dan de merkervaring op lineaire televisie."
Netflix constateerde eerder dit jaar dat een goedkoper abonnement ondersteund door advertenties nodig was. Voor het eerst in ruim tien jaar tijd raakte Netflix abonnees kwijt. Netflix is de grootste maar ook een van de duurste van de videodiensten. Om dat vol te kunnen houden, komt de dienst nu in navolging van concurrenten dus met een goedkopere optie, waarbij soms reclames worden getoond.
De animo voor zulke goedkopere abonnementen is groot: bijna de helft van de Nederlanders overweegt over te stappen naar de betaalbare opties zodra diensten dit aanbieden.
Microsoft is nog geen grote speler
Microsoft meldt zelf dat het de privacy van klanten hoog in het vaandel heeft staan. Volgens eerdere geruchten zou Microsoft ook advertenties willen gaan tonen in gratis speelbare Xbox-games. Microsoft is momenteel nog geen grote speler op het vlak van online advertenties, waar concurrenten als Google en Meta de markt domineren.
Netflix heeft nog niet officieel bekendgemaakt wanneer het goedkopere advertentie-abonnement beschikbaar komt. Volgens geruchten zou dat voor het eind van dit jaar zijn. Een struikelblok is dat Netflix meer moet gaan betalen aan makers van zowel zijn eigen als aangekochte films en series. Studio's zouden meer geld eisen als naast hun werk advertenties worden getoond, aangezien dat in de originele contracten niet is afgesproken.
Disney+ toont 4 minuten reclames per uur
Het is nog niet bekend hoeveel reclames Netflix-gebruikers voorgeschoteld krijgen bij het nieuwe abonnement. Bij Disney+, dat ook werkt aan een goedkoper aanbod met reclames, zullen 4 minuten per uur commercials te zien zijn. De prijs van het nieuwe abonnement heeft Disney nog niet bekendgemaakt.
Luister ook: