Helft Nederlanders overweegt overstap naar goedkoper streamingabonnement met reclames
Bijna de helft van de Nederlanders overweegt over te stappen op een goedkoper streamingabonnement met advertenties zodra videodiensten dit aanbieden. Onder andere Netflix en Disney+ willen binnenkort zo'n betaalbare optie met reclames introduceren.
Van alle Nederlanders overweegt 46 procent zo’n goedkoper abonnement te nemen als de streamingdiensten dit aanbieden. Onder millennials is het animo voor de goedkope optie met reclames het grootst (58 procent), terwijl babyboomers er het minst op zitten te wachten (34 procent). Dat blijkt uit een onderzoek door SurveyMonkey, onderdeel van Momentive, onder ruim duizend Nederlanders.
Plannen Disney en Netflix
Bij Disney+ zouden er bij het nieuwe goedkopere abonnement vier minuten reclames per uur worden getoond. De prijs van het nieuwe Disney-abonnement, dat later dit jaar in de VS start en in 2023 internationaal wordt uitgerold, is nog niet bekend.
Netflix maakte onlangs bekend ook te werken aan een goedkoper abonnement met reclames, dat dit najaar van start zou moeten gaan. Videoland, de nummer twee op de Nederlandse streamingmarkt, heeft al sinds 2020 een abonnement met reclames.
Accounts delen
Een andere trend onder streamingdiensten is het aanpakken van het delen van logins met vrienden en familieleden. De bedrijven hopen zo dat meer mensen hun eigen abonnement gaan nemen. Maar een kwart van de Nederlanders zegt een eigen abonnement te nemen als ze geen accounts van anderen meer zouden kunnen gebruiken en 29 procent zou overstappen naar een groepsaccount. Ook zou 25 procent overstappen naar een andere streamingdienst die accounts delen wél toestaat.
Abonnement opzeggen
De oplopende inflatie kan grote gevolgen hebben voor de streamingplatforms. Ruim zes op de tien Nederlanders met lagere inkomens overweegt momenteel hun streamingabonnement op te zeggen. Onder de groep die meer dan 20.000 euro per jaar verdient is dat 47 procent. "Nu de inflatie steeds hoger wordt, prioriteren consumenten hun vaste, maandelijkse lasten en daarbij vallen streamingdiensten steeds vaker van deze lijst af", aldus Momentive-manager Laura Wronski.
Het dagelijks gebruik van streamingdiensten is onder Nederlanders (29 procent) lager dan in andere landen (45 procent). Nederlandse vrouwen kijken iets vaker naar de videodiensten dan mannen (35 procent versus 23 procent).