'Netflix moet meer betalen om series op goedkoper abonnement aan te bieden'
Netflix moet producenten van zowel zijn eigen als aangekochte films en series mogelijk fors meer gaan betalen om ze in een goedkoper abonnement aan te mogen bieden. Netflix werkt aan zo'n goedkopere optie waarbij gebruikers reclames zien, maar Hollywood-studio's eisen er meer geld voor.
Netflix onderhandelt met meerdere grote filmstudio’s en producenten over het aanpassen van contracten. Bestaande overeenkomsten zouden moeten worden gewijzigd omdat de streamingdienst binnenkort een goedkoper abonnement voorzien van reclames wil aanbieden.
Netflix praat hierover met onder andere Warner Bros., Universal en Sony Pictures, meldt de Wall Street Journal (WSJ). Het gaat deels om de rechten van populaire series die eerder speciaal voor de streamingdienst zijn geproduceerd. Ook moet het bedrijf opnieuw onderhandelen over sommige rechten voor populaire, aangekochte series, zoals Breaking Bad (Sony) en NCIS (Paramount).
'Tussen 15 en 30 procent meer'
De Hollywood-studio’s eisen van Netflix voor het aanbieden op het nieuwe abonnement een tussen 15 en 30 procent hoger bedrag, schrijft de Amerikaanse krant. Zonder nieuwe overeenkomsten zouden sommige films en series niet beschikbaar kunnen zijn voor Netflix-abonnees die voor de goedkope optie kiezen. Juridische experts zeggen tegen de WSJ dat sommige lopende contracten niets vermelden over nieuwe abonnementsvormen.
Volgens een woordvoerder van Netflix staat het goedkopere abonnement 'nog in de kinderschoenen'. De bedoeling is om de nieuwe optie eind dit jaar in de eerste landen te introduceren.
Goedkoper kijken met reclames
Netflix is niet de enige streamingdienst die werkt aan een goedkoper abonnement met reclames. Ook Disney+ wil daar binnenkort mee komen, waarbij het bedrijf 4 minuten reclames per uur zou tonen. Videoland biedt sinds 2020 al zo'n goedkoper abonnement.
Het is niet alleen een manier voor de streamingdiensten om nieuwe klanten te krijgen, maar ook om bestaande klanten te behouden. Door de toenemende inflatie en het groeiend aanbod aan streamingdiensten overwegen grote groepen gebruikers abonnementen op te zeggen. Netflix verloor in het eerste kwartaal voor het eerst in ruim tien jaar abonnees.
Ook downloadrechten waren duurder
Netflix heeft in het verleden vaker opnieuw over lopende contracten moeten onderhandelen. Dat gebeurde toen de streamingdienst gebruikers de mogelijkheid wilde geven om films en series te downloaden op hun apparaten, om ze offline te kunnen kijken. Die downloadrechten zouden destijds tussen 10 en 15 procent extra hebben opgeleverd.
Netflix maakte vandaag bekend samen te werken met Microsoft rond de advertentietechnologie en de verkoop van reclames.
Luister ook de Bright Podcast: