Amazon doet ook TikTok na: scrollen door feed met producten
Amazon is de volgende techreus die het succes van TikTok lijkt te willen kopiëren. De webwinkelreus test een nieuwe functie in zijn app, waarmee gebruikers in TikTok-stijl door producten scrollen.
Amazon test in zijn mobiele app een nieuwe feed waarmee shoppers TikTok-achtige foto's en filmpjes zien over producten die ze kunnen bestellen. Met de nieuwe app-functie genaamd Inspire kunnen klanten berichten over producten liken, opslaan en delen, en ze direct vanuit de feed kopen. De nieuwe functie is in de code van de Amazon-app ontdekt door het techbedrijf Watchful, meldt The Wall Street Journal.
Momenteel test Amazon de Inspire-feed nog alleen onder zijn eigen medewerkers. Het is nog niet bekend wanneer het voor gewone gebruikers beschikbaar komt. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen Amerikaanse media dat Amazon 'voortdurend nieuwe functies test die het leven van klanten een beetje makkelijker maken'. Amazon-verkopers voegen al steeds vaker video's over hun producten toe op de bestelpagina's.
Op TikTok zijn tips over Amazon-producten overigens ook al erg populair. Berichten met de hashtag #amazonfinds hebben ruim 25 miljard views gekregen.
Opmars TikTok gevaar voor techreuzen
Google en Facebook hebben de afgelopen jaren ook eigen TikTok-klonen gelanceerd: YouTube Shorts en Instagram Reels. Ze hopen daarmee gebruikers langer in hun apps vast te houden, nu vooral jongeren steeds meer tijd op TikTok doorbrengen.
Google-moederbedrijf Alphabet en Facebook-moeder Meta zijn de twee grootste verkopers van online-advertenties ter wereld, waardoor de opmars van TikTok een groot financieel risico voor de beide techreuzen vormt.
Producten verkopen en muziekdienst
TikTok kan een concurrent worden voor Amazon doordat via de filmpjesapp producten te koop zijn. In China had moederbedrijf Bytedance al veel succes met het verkopen via livestreams, maar tests daarmee onder Britse TikTok-gebruikers waren tot nu toe een flop.
Ook muziekstreamingdienst Spotify test al een tijdje een TikTok-achtige feed voor aanbevolen muziek, terwijl TikTok zelf plannen heeft voor het lanceren van een eigen muziekdienst.
Luister ook: