Apple legt handelsmerken voor bril vast: 'Reality One' en 'Reality Pro'
Apple zou de handelsmerken rond zijn aanstaande mixed-reality-bril al hebben vastgelegd. Het gaat om de namen Reality One, Reality Pro en Reality Processor.
Het gaat om aanvragen voor handelsmerken, waarbij sprake is van termen als virtual reality en augmented reality, goggles en smart glasses. Dat meldt Bloomberg, dat op de aanvragen stuitte. De merknamen zijn niet direct door Apple zelf aangevraagd wordt ook niet direct genoemd. De aanvragen zijn in plaats daarvan gedaan door juridische kantoren waar Apple eerder mee heeft samengewerkt.
De naam 'Reality' doet een belletje rinkelen, want eerder dit jaar legde Apple via zo'n constructie ook al de merknaam 'realityOS' vast. Die naam dook begin dit jaar al op in broncode van de App Store. Vermoedelijk wordt realityOS het besturingssysteem van Apples slimme bril, zoals iOS het systeem van de iPhone is, en macOS het systeem van de Mac.
Hoogwaardige bril met nieuwe technieken
Er gaan al jaren geruchten dat Apple aan een slimme bril zou werken. De bril zou zowel virtual reality als augmented reality ondersteunen. Verwacht wordt dat de bril van Apple hoogwaardige onderdelen bevat, zoals 8K-schermen voor scherpe beelden, oogtracking en dieptesensoren om de omgeving in kaart te brengen. Mogelijk is de bril via slimme ringen om duim en wijsvinger te bedienen.
De bekende Apple-analist Ming-Chi Kuo verwacht dat de Apple-bril begin 2023 wordt onthuld, en in het tweede kwartaal te koop is. Het eerste model zou vrij duur zijn, en vooral gericht op appmakers. Die zouden toepassingen voor de bril kunnen maken, terwijl Apple aan een kleiner, betaalbaarder model werkt. Dat model zou dan later verschijnen en voor de massa bedoeld zijn.
Nieuw product voor Apple
Apple-topman Tim Cook is al jaren openlijk enthousiast over augmented reality. Ruim vijf jaar geleden noemde hij de technologie al even belangrijk als de smartphone.
Het is al even geleden dat Apple met een totaal nieuw soort apparaat op de markt kwam. Dat gebeurde zeven jaar geleden, met de komst van de Apple Watch. Die smartwatch passeerde vorig jaar al de 100 miljoen verkochte exemplaren en geldt als meestverkochte horloge ter wereld.
Hierom werkt Apple aan een slimme bril:
Luister ook: