Verkoop smartphones weer gedaald: slechtste derde kwartaal sinds 2014
De smartphonemarkt heeft het slechtste derde kwartaal achter de rug sinds 2014. Het aantal verscheepte smartphones wereldwijd daalde met 9 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Dat meldt marktonderzoeker Canalys. Consumenten kopen door de hoge inflatie en stijgende energieprijzen minder smartphones en andere gadgets. De dalende trend is er bijvoorbeeld ook bij computers. Bovendien hadden de economische neergang in China en de coronalockdowns in dat land een negatieve impact. De omzet van Chinese merken als Xiaomi, Vivo en Oppo daalde fors.
Apple, dat in september de iPhone 14 introduceerde, zag zijn marktaandeel als enige merk groeien: van 15 naar 18 procent. Samsung bleef marktleider met 22 procent en behield die positie mede dankzij fikse kortingen en promoties. Xiaomi is de nummer drie met 14 procent marktaandeel.
Hoge kortingen verwacht
Canalys verwacht de komende kwartalen nog geen herstel van de smartphoneverkoop. Er zijn volgens het bedrijf 'geen tekenen voor verbetering' tot medio 2023.
Volgens analist Sanyam Chaurasia verwachten consumenten die de aankoop van een nieuwe smartphone hebben uitgesteld de komende tijd ‘hoge kortingen en bundelpromoties, en forse prijsverlagingen’.