Twitter brengt geschrapt grijs 'officieel'-vinkje na twee dagen toch weer terug
Twitter heeft opnieuw het nieuwe grijze vinkje toegevoegd aan sommige accounts met een blauw vinkje, omdat nieuwe accounts met een betaald blauw vinkje die accounts imiteerden.
Het beleid van Twitter lijkt de afgelopen dagen een beetje te schommelen. Sinds deze week verkoopt het bedrijf blauwe vinkjes aan gebruikers in een aantal landen, waaronder de VS. Wie daar 8 dollar per maand betaalt, krijgt een blauw vinkje dat tot voor kort alleen aan bepaalde, gecontroleerde accounts werd gegeven. Dat nieuwe systeem leidde direct tot misbruik, waarbij nieuwe accounts bestaande merken en beroemdheden gingen imiteren, met zo'n blauw vinkje naast hun naam.
Twitter had woensdag al een oplossing voor dat zelfgecreëerde probleem: een tweede, grijs vinkje met de tekst 'Officieel' op het echte account van merken en bekendheden. Dat vinkje werd woensdag binnen drie uur alweer geschrapt door topman Musk, maar nu is het toch weer terug.
'Mensen voor de gek houden is niet oké'
"Om imitaties te bestrijden, hebben we een "Officieel"-label toegevoegd aan sommige accounts", schrijft Twitter Support, dat zelf overigens niet zo'n label heeft. Onder die tweet staat nog het bericht van twee dagen geleden, waarin het bedrijf meldt geen 'Officieel'-label te gebruiken. Niet alle accounts die woensdag het grijze vinkje hadden, hebben nu zo'n vinkje. Er is geen duidelijk patroon in welke merken en mensen zo'n tweede vinkje krijgen.
Topman Musk schrijft zelf dat het voortaan verplicht is om "parodie" in de gebruikersnaam van parodie-accounts te zetten. Tot nu toe hoefde dat alleen in de biografie van accounts, omdat alleen echte accounts een blauw vinkje hadden. Dat overzichtelijke systeem bleek echter niet winstgevend genoeg voor Musk. "Mensen voor de gek houden is niet oké", zegt de topman, die enkele dagen geleden nog twitterde: "Comedy is nu legaal op Twitter".
Officiële waarschuwing van marktwaakhond
Vannacht heeft Twitter een officiële waarschuwing van Amerikaanse marktwaakhond FTC gekregen, meldt The Washington Post. Gisteren werd al duidelijk dat een groot deel van de top van Twitter is opgestapt, deels uit onvrede dat Musk de regels van die FTC aan zijn laars lapt. Die houding kan Twitter op miljardenboetes komen te staan. Nu is duidelijk geworden dat ook Yoel Roth is opgestapt, als voormalig hoofd veiligheid en integriteit verantwoordelijk voor de moderatie van Twitter. Verder zou het bedrijf ook zijn communicatie-afdeling hebben ontslagen, waardoor het niet bereikbaar is voor commentaar.
De FTC wijst Twitter op zijn plicht zich aan de privacywet te houden. Musk zou volgens interne stukken privédata van gebruikers willen inzetten om advertenties te verkopen. "Geen topman of bedrijf staat boven de wet, en bedrijven moeten onze regels volgen", zegt de FTC. "Ons nieuwe beleid geeft ons nieuwe middelen om te zorgen voor medewerking, en we zijn bereid die te gebruiken." De FTC kan miljardenboetes opleggen aan bedrijven die niet meewerken, en Twitter ligt al onder een vergrootglas. Het bedrijf trof in mei al een schikking met de FTC wegens privacyschending.
Musk wil betaalfuncties in Twitter
Musk heeft het Twitter-personeel ook voor het eerst direct toegesproken. Dat meldt The Verge, dat een volledige opname van dat gesprek heeft uitgeschreven. Musk vertelt daar onder meer dat hij betaalmogelijkheden in Twitter wil bouwen, zodat gebruikers elkaar makkelijk kunnen betalen. In de VS is dat bijzonder, omdat banken daar nog altijd geen makkelijk onderling betaalverkeer hebben zoals hier in Europa.
Musk opperde eerder het idee om van Twitter een 'alles-app' te maken, in de geest van bijvoorbeeld het Chinese WeChat. Die berichten-app bevat ook een soort Marktplaats, zaken als corona-toegangsbewijzen en is een belangrijke betaalmethode in winkels en horeca in China.
Luister ook de Bright Podcast:
<iframe allow="autoplay *; encrypted-media *; fullscreen *; clipboard-write" frameBorder="0" height="175" style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;background:transparent" sandbox="allow-forms allow-popups allow-same-origin allow-scripts allow-storage-access-by-user-activation allow-top-navigation-by-user-activation"></iframe>