Twitter stelt verkoop blauw vinkje opnieuw uit, zoekt oplossing voor misbruik
Twitter-eigenaar Elon Musk is nog steeds van plan om de blauwe vinkjes in de app te gaan verkopen aan gebruikers, maar niet vanaf volgende week. De introductie is uitgesteld tot Twitter een manier heeft om misbruik tegen te gaan.
"We stellen de her-lancering van Blue Verified uit tot we er zeker van zijn dat we imitaties tegen kunnen gaan", schrijft Musk. Twitter geeft bedrijven en bekendheden al jaren een blauw vinkje, na controle van hun identiteit. Iedereen weet dan dat dat een echt, legitiem account is. Maar Musk wil aan dat blauwe vinkje graag geld verdienen, en besloot het in de verkoop te doen.
Dat ging direct de eerste dag al fout: mensen kochten zo'n vinkje met overtuigende nep-accounts van bedrijven en bekendheden. Die accounts plaatsen aanstootgevende of misleidende berichten. Een bericht van het nep-account van een farmaceut zorgde zelfs voor een daling van de aandelenprijs van het bedrijf.
Vinkjes in verschillende kleuren
Twitter trok de verkoop binnen een dag weer in, maar Musk beloofde dat men uiterlijk eind november weer blauwe vinkjes zou kunnen kopen. Dat wordt nu dus uitgesteld tot Twitter en manier heeft gevonden om misbruik tegen te gaan.
Een deel van die oplossing ligt volgens Musk waarschijnlijk in vinkjes met verschillende kleuren. Twitter werkt nu al met een nieuw grijs vinkje, dat wordt geplaatst op sommige geverifieerde accounts. De precieze criteria voor dat grijze vinkje zijn echter onduidelijk.
Wel is bekend dat Twitter niet van plan is om de identiteit te controleren van accounts die straks het blauwe vinkje kopen. Dat vinkje verandert dan van betekenis: het staat dan niet meer voor 'geverifieerd' maar voor 'betalend gebruiker'. In Nederland is het Twitter Blue-abonnement met blauw vinkje nog niet te koop, in de VS kost het 8 dollar per maand.
Miljoenen nieuwe gebruikers
De aanhoudende ophef rond Twitter is volgens Musk wel goed voor de toestroom van nieuwe gebruikers. In de week dat Musk Twitter overname had het platform nog 254,5 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Dat zijn er inmiddels 259,5 miljoen, een record voor Twitter en een gemiddelde toename van 1,2 miljoen nieuwe gebruikers per week.