Grote verandering bij Twitter: iedereen kan straks een blauw vinkje kopen
Elon Musk heeft meer duidelijk gegeven over zijn plannen met Twitter. Zo kan iedereen die maandelijks 8 dollar betaalt het bekende blauwe verificatie-vinkje op hun profiel krijgen.
Na maandenlang getouwtrek nam Musk afgelopen vrijdag Twitter definitief over voor 44 miljard dollar. De rijkste man ter wereld ontsloeg direct veel belangrijke leidinggevenden en staat momenteel alleen aan het roer. Die situatie is volgens hem 'slechts tijdelijk'. Ook heeft hij allerlei oude bekenden als managers aangesteld en 50 techneuten die bij Tesla werkten aangenomen.
Daarnaast kondigde Musk de afgelopen dagen via tweets meerdere wijzigingen bij het bedrijf aan. Veel van zijn aankondigingen gaan over het Twitter Blue-abonnement, dat nu nog alleen in de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland beschikbaar is. Met het abonnement, dat momenteel 5 dollar per maand kost, krijgen gebruikers exclusieve functies, zoals een optie om tweets achteraf te bewerken. Die optie zou Musk echter binnenkort voor iedereen beschikbaar willen maken.
Betalen voor verificatie-vinkje
De opvallendste wijziging is dat Twitter Blue-abonnement wordt gekoppeld aan het bekende blauwe vinkje voor een geverifieerd account. Aan zo'n vinkje zien gebruikers of het om een echt account van een bekend persoon of een bedrijf gaat. Twitter deelde de vinkjes na een verificatieproces uit. Maar Musk zegt dat iedereen straks zo'n blauw vinkje kan kopen door een Twitter Blue-abonnement te nemen. "De macht aan het volk", noemt de miljardair dat.
De abonnementsprijs gaat na de wijziging omhoog naar 8 dollar per maand. Publieke figuren, zoals politici, krijgen volgens Musk na de aanpassing een tweede vinkje op hun profiel.
'Prioriteit bij rangschikking'
Twitter Blue-abonnees krijgen volgens Musk ook 'prioriteit' bij de rangschikking van hun tweets in reacties en vermeldingen, en in de zoekresultaten. "Dit is essentieel om spam en oplichting te bestrijden", zegt Musk. Verder krijgen abonnees de mogelijkheid om 'langere video's en audiofragmenten' te posten en krijgen ze 'de helft minder advertenties' te zien.
De Tesla-baas heeft haast bij de uitrol van de aanpassingen aan Twitter Blue. Hij zou zijn personeel hebben opgedragen om de functie al op 7 november klaar te hebben. Lukt dat niet, dan dreigt hij volgens Amerikaanse media de betrokken medewerkers te ontslaan.
Betaalmuur omzeilen
Een onderdeel van het Blue-abonnement was tot nu toe de mogelijkheid om artikelen op de sites van 300 Amerikaanse uitgevers reclamevrij te lezen. Deze functie schrapt Twitter nu echter van de ene op de andere dag, zo bleek dinsdag. Het bedrijf mailde uitgevers over het stopzetten met een opzegtermijn van één dag. "Vanaf morgen zullen we stoppen met het weergeven van het label 'Twitter Blue Publisher' op tweets die uw artikelen bevatten."
Musk wil binnenkort een systeem invoeren waarbij Twitter Blue-abonnees de betaalmuren op websites van uitgevers kunnen omzeilen. Uitgevers moeten hiervoor samenwerken met Twitter. Met de inkomsten van het abonnement zou het bedrijf volgens Musk ook 'de makers van content kunnen belonen'.
Inactieve accounts laten vervallen
Musk vindt het ook een goed idee om accounts van gebruikers die te lang inactief zijn automatisch te laten vervallen. Hij reageerde instemmend op een voorstel om accounts die 30 dagen niets hadden getweet automatisch af te sluiten, waarna anderen de vrijgekomen gebruikersnamen zouden kunnen claimen. Dat roept vraagtekens op over de impact voor de bestrijding van nepnieuws, doordat bekende gebruikersnamen in andere handen zouden vallen.
Adviesraad over moderatie en blokkades
Twitter krijgt volgens Musk binnenkort een adviesraad die zich zal buigen over de moderatie van berichten en blokkades van accounts. Het bedrijf zal 'geen belangrijke beslissingen nemen' over dat soort zaken voordat die raad daar een uitspraak over heeft gedaan. Het gaat dan bijvoorbeeld over welke tweets een tijdelijke verbanning van het platform kunnen opleveren. Musk is tegen permanente blokkades, zoals die is opgelegd aan Donald Trump.
Na de overname vrijdag bevroor het bedrijf de toegang van veel moderatoren tot interne tools die worden gebruikt voor het beoordelen van berichten en het handhaven van regels, meldden Amerikaanse media. Medewerkers van de afdeling 'Trust and Safety' konden daardoor geen accounts wijzigen of straffen uitdelen voor het overtreden van regels rond nepnieuws, beledigingen en haatzaaiende berichten, behalve voor de meest ingrijpende schendingen. Volgens Twitters hoofd veiligheid en integriteit Yoel Roth is de maatregel nodig om 'de kansen op het uitlekken van interne gegevens na de overname te verminderen'.
De beperkingen zorgden ervoor dat tools waar normaal honderden medewerkers toegang toe hadden werden beperkt tot slechts zo'n 15 mensen. Het leidde tot zorgen over het bestrijden van ongewenste berichten in de aanloop naar de tussentijdse verkiezingen in de VS komende week. Op vrijdag en zaterdag was er een toename van 1700 procent van racistische uitingen op Twitter, meldde onderzoeksbureau Dataminr, dat een officiële partner van Twitter is. Dat zou het directe gevolg zijn van de beperking van de toegang tot de moderatietools.
Vrijheid van meningsuiting
Musk is voorstander van een minder streng moderatiebeleid bij Twitter, dat volgens hem zou leiden tot een opener debat op het platform. In een boodschap gericht aan bezorgde adverteerders herhaalde Musk dat afgelopen vrijdag.
Twitter is volgens hem 'belangrijk voor de toekomst van de menselijke beschaving', omdat het een 'digitaal dorpsplein' is waar een 'breed scala aan meningen kan worden besproken op een gezonde manier'. "Momenteel is er een groot gevaar dat sociale media versplinteren in extreem-rechtse en extreem-linkse echokamers die meer haat genereren en onze maatschappij verder verdelen."
Een paar dagen later noemde Musk zelf de Britse krant The Guardian in een tweet 'een extreem linkse propagandamachine'.
Terugkeer van de app Vine
Musk wil ook de geannuleerde video-app Vine terugbrengen. Twitter lanceerde Vine begin 2013 als app waarop gebruikers video's van maximaal 6 seconden konden plaatsen. Vier jaar later stopte de dienst weer, kennelijk omdat de populariteit tegenviel. Inmiddels hebben veel Vine-filmpjes een cultstatus gekregen, en worden die nog veelvuldig gedeeld via YouTube en TikTok. Zo'n 70 procent van de respondenten op de poll van Musk zei Vine terug te willen.
Luister ook de Bright Podcast: