Boete voor Tesla in Zuid-Korea om misleidende advertenties
Tesla heeft een boete in Zuid-Korea een boete gekregen omdat het in reclames heeft gelogen over de prestaties van zijn elektrische auto's.
De Zuid-Koreaanse markttoezichthouder KFTC legde een boete van omgerekend zo’n 2 miljoen euro op. Volgens de KFTC overdreef Tesla de actieradius van zijn auto’s en de snelheid waarmee ze kunnen worden opgeladen. Het rijbereik van de stekkerauto's daalt bij koud weer tot 50 procent ten opzichte van hoe ze online door Tesla werden geadverteerd, stelde de marktwaakhond.
Ook was Tesla volgens de KFTC niet eerlijk over de geschatte brandstofbesparing en de kosten daarvan als Koreanen zouden overstappen van een benzine-auto op een Tesla-auto.
De Amerikaanse autofabrikant paste de advertentie vorig jaar februari al aan, toen de markttoezichthouder het onderzoek had aangekondigd. Tesla heeft in Zuid-Korea meer dan 46.000 elektrische auto’s verkocht sinds 2015.
Misleiding met Autopilot
Vorig jaar zei de Californische toezichthouder DMV dat Tesla zich schuldig had gemaakt aan misleidende reclames rond de semi-zelfrijdende functies van zijn auto's, die het Autopilot en Full Self-Driving noemt. Daarmee wekte het bedrijf van Elon Musk volgens de DMV de indruk dat de auto's veel meer autonoom kunnen dan eigenlijk mogelijk is. Die kwestie kan ook leiden tot boetes.
Minder leveringen dan verwacht
Tesla leverde in het laatste kwartaal van 2022 ruim 405.000 nieuwe auto's af, zo maakte het bedrijf maandag bekend. Dat was meer dan tot nu toe, maar wel minder dan de verwachtingen van analisten, die volgens Bloomberg hadden gerekend op bijna 421.000 leveringen.
Tesla kampt onder meer met de hoge inflatie, stijgende rente en lagere productie in China. Ook had het bedrijf te maken met problemen in toeleveringsketens. Tesla-baas Elon Musk had eerder een 'episch einde' van het jaar bij Tesla voorspeld. Het bedrijf verlaagde zijn prijzen in China en bood kortingen aan in de VS.
'Nog meer prijsverlagingen nodig'
De beurskoers van Tesla daalde vorig jaar met 65 procent, mede door zorgen over het gedrag van Musk rond de Twitter-overname. "Tesla wordt nu met een groot vraagprobleem geconfronteerd", zegt analist Toni Sacconaghi van Bernstein tegen Bloomberg. "Tesla zal ofwel zijn groeidoelstellingen moeten verlagen, en zijn fabrieken onder capaciteit moet laten draaien, ofwel recente prijsverlagingen wereldwijd moet doorvoeren en mogelijk nog verder moeten verlagen."