Elektrisch rijden

Autobranche slaat alarm: 'Stroomnet niet klaar voor elektrisch rijden'

12 januari 2023 om 11:03
Laatste update: 12 januari 2023 om 17:05

De Nederlandse autobranche vreest dat het elektriciteitsnetwerk de grotere vraag naar stroom voor het opladen van elektrische auto's en vrachtwagens de komende jaren niet aankan.

"Terwijl het kabinet steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is. Sterker nog, er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie", zegt voorzitter van de RAI Vereniging Frits van Bruggen. Op meerdere plekken in Nederland is de maximale capaciteit van het elektriciteitsnetwerk momenteel bereikt. 

De overheid trok eerder 30 miljoen euro uit voor het plaatsen van laadpalen. Er staan nu zo'n 105.000 publieke of semipublieke laadpunten in ons land. Volgens de RAI Vereniging moeten daar nog eens 400.000 bij komen om de klimaatambities voor 2030 te halen.

'Direct beginnen met verzwaren'

"Het is een spannende uitdaging. Naast het aanleggen moeten al deze laadpunten immers de broodnodige energie leveren", aldus Van Bruggen. De branchevereniging roept op tot verdere investeringen in het verzwaren van het stroomnetwerk, waarmee 'echt direct begonnen moet worden'.

Elektrische vrachtwagens

Wat betreft aanleg van laadpunten voor personenauto's lijkt de overheid volgens Van Bruggen 'op koers', maar dat geldt niet voor de laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens. "Voor de logistieke sector is de uitdaging fors en zorgelijk."

RAI Vereniging wil dat de overheid snel meer geld uittrekt voor speciale laadpunten voor elektrische trucks. Dat zijn laadpunten met een veel hoger vermogen, maar daar zijn er nog weinig van. "Er moeten voor laadstations voor trucks in veel gevallen zware leidingen aangelegd worden. Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost enkele jaren", aldus Van Bruggen.

Waterstof

De RAI Vereniging vindt dat het kabinet 'broodnodige andere duurzame technologieën' niet moet uitsluiten, zoals waterstof. "De focus ligt nu op elektrische batterijen, terwijl ook waterstof, hernieuwbare brandstoffen en plug-in hybrides beschikbaar zijn." 

Elektrisch rijden te duur door stroomprijzen?

Luister ook: