Disney+ verhoogt prijs voor de tweede keer: nu 10 euro per maand
Disney+ verhoogt voor de tweede keer de prijs van zijn maand- en jaarabonnement. De prijs stijgt met 1 euro per maand of 10 euro per jaar. In eerste instantie geldt de prijsverhoging alleen voor nieuwe abonnees.
Disney+ was bij de introductie eind 2019 nog twee maanden gratis te gebruiken voor Nederlanders. Daarna betaalde iedereen 6,99 euro per maand of 69,90 euro per jaar. Een jaar later stegen de prijzen al naar 8,99 euro per maand of 89,90 euro per jaar.
Nu is de prijs opnieuw gestegen, is op de site van Disney+ te lezen. Een abonnement kost voor nieuwe abonnees nu 9,99 euro per maand of 99,90 euro per jaar. Voor mensen die al een abonnement hebben, verandert er vooralsnog niks. Sowieso blijven jaarabonnementen voor de oude prijs de volledige looptijd beschikbaar zonder bijbetalen.
Het is nog niet bekend wanneer bestaande abonnees de hogere prijs gaan betalen. Disney moet klanten daarvoor minstens een maand van tevoren op de hoogte stellen.
Goedkoper abonnement met reclames
De prijsverhoging is naar verwachting ter voorbereiding op de aanstaande Disney+-variant met reclames. In onder meer de VS is dat abonnement er al sinds december. Daar kost het evenveel als het duurdere abonnement voorheen: 8 dollar per maand. Het abonnement zónder reclame is daar duurder geworden.
Iets vergelijkbaars zou ook hier kunnen gebeuren, met bijvoorbeeld abonnement voor 8 of 9 euro per maand, waarbij per uur een paar minuten reclame te zien is.
Prijsverhoging Viaplay
Streamingdiensten verhogen regelmatig hun prijzen. Eerder deze week werd Viaplay bijvoorbeeld duurder: van 13,99 naar 15,99 euro per maand. ViaPlay is met die prijs de duurste van de videodiensten in ons land, samen met Netflix waar het duurste abonnement ook 15,99 euro per maand kost.
Disney heeft momenteel nog geen winst gemaakt met Disney+, en verwacht dat pas volgend jaar voor het eerst te doen. Nu worden miljarden verlies gemaakt, omdat Disney+ aantrekkelijk wordt gehouden met grote, dure producties. Die worden echter nog niet terugverdiend met het aantal abonnees.
Luister ook de Bright Podcast: