Duurtest Nio ET7: wat is dit voor auto?
Bright-autotester Rutger rijdt een maand in de luxe elektrische Nio ET7. Een auto waarvan de batterij gewisseld kan worden in 5 minuten. Deze week: mooi, maar wat is het?
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.
In de afgelopen twee weken heb ik vaak deze vraag moeten beantwoorden: 'Wat is dat voor auto?' En om heel eerlijk te zijn, vind ik die vraag nog steeds lastig te beantwoorden. Het korte antwoord is een Nio ET7. Maar daar worden mensen weinig wijzer van. Wat is dit eigenlijk voor auto?
In eerste instantie deed ik een poging om de auto te positioneren ten opzichte van merken en modellen die we al kennen. Maar dan blijkt de ET7 lastig te vangen. Het is een auto uit China, maar hij voelt meer Westers dan Chinees. Het is een flinke elektrische zakenauto, met meer dan een paar details die aan de Tesla Model S doen denken. Maar het is te plat om het een Tesla-kloon te noemen.
Het is een elektrische auto, maar door de mogelijkheid de batterij te wisselen in plaats van op te laden, is het ook een elektrische auto met een unieke positie. Je zou het een concurrent van de Mercedes-Benz EQS kunnen noemen, maar die begroet je niet met een jolige ‘good morning’ van een virtuele assistent met een emoji-gezicht op het dashboard. Nio probeert iets wezenlijks anders te doen dan andere merken en wonderlijk genoeg is dat gelukt.
Luxe interieur en veel rijcomfort
Voor de versie die wij rijden moet je inclusief accu bijna 100.000 euro neertellen en daarmee is de Nio goedkoper dan een EQS of een Model S. Het bereik is wat lager, en het snelladen gaat met 140 kW. Maar je schiet wel in 3,8 seconde naar de 100 en het interieur is beduidend luxer dan dat van een Model S.
Achterin zit een touch-display om de verwarmde, gekoelde en masserende stoelen te bedienen. Het audiosysteem is uitstekend. De app werkt goed. De sportstand is feestelijk en zowel de rijdynamiek als het rijcomfort is uitstekend. Het is stil in de auto, hobbeltjes en oneven wegdek wordt weggefilterd, maar de ET7 gaat ook gretig een bocht om.
Wat Tesla en Mercedes beter doen
Waar de ET7 nog achterloopt op zowel de Mercedes als de Tesla is de mogelijkheid autonoom te rijden. Ondanks de lidar in het dak en de camera’s rondom, lukt het de Nio niet om ook maar de meest basale functies over te nemen van de chauffeur zonder af en toe plots hard te remmen voor onzichtbaar gevaar of tegen te sturen, waar je dat niet wilt. Na het instappen zet ik standaard de lane-keeping uit en tot mijn chagrijn kan ik de adaptieve cruise control dus ook niet echt gebruiken omdat hij te vaak iets doet waar ik van schrik.
Een kwestie van softwareupdates, maar op het moment zijn de Tesla en Mercedes nog superieur daarin. Met name de EQS die zelf remt voor bochten en rotondes en je echt werk uit handen neemt.
De Tesla doet weer andere dingen beter: navigeren langs snelladers bijvoorbeeld. Maar ook de interface is net iets overzichtelijker en de aanwezigheid van YouTube, Netflix en zelfs Steam op het middenscherm, maakt dat aan de snellader vaak te kort duurt omdat je accu vol is, voordat de aflevering afgelopen is, of het level uitgespeeld.
Is de ET7 dan een budget-EQS of -Model S? Zo voelt het niet. In de afwerking doet de Nio niet onder voor deze concurrenten en de auto is twee of drie softwareupdates verwijderd om echt een directe concurrent te zijn. Volgende week bespreek ik de batterij-swaps en dat naast het prijsverschil een reden kan zijn om de Nio te kiezen.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.